Verdens lærerdag 2024: Lytt til lærerne!

På Verdens lærerdag minner vi om at lærernes stemme må høres. Både FN og UNESCO peker på bedre dialog med lærerne som avgjørende for å løse den globale lærermangelen.

Med en lærermangel i grunn- og videregående skoler på 44 millioner verden sett under ett – og et yrke som færre ønsker å utdanne seg til eller bli i, er det viktigere enn noen gang å lytte til lærernes stemme.  

Å ignorere lærernes erfaringer og innsikt vil bare forsterke flukten fra læreryrket. Derfor er betydningen av å lytte til lærerne temaet for årets markering av lærerdagen 5. oktober

UNESCO har erklært 5. oktober som Verdens lærerdag for å markere og feire framleggelsen av en felles anbefaling fra UNESCO og FNs internasjonale arbeidsorganisasjon (ILO) vedrørende lærernes status som beskriver læreres plikter og rettigheter, og gir internasjonale standarder for læreres utdanning, rekruttering, ansettelse, samt utdannings- og læringsvilkår. Formålet er å styrke lærernes status for å fremme utdanning av høy kvalitet.

Markeringen av Verdens lærerdag er et samarbeid mellom UNESCO, UNICEF, UNDP, ILO (International Labour Organization) og EI (Education International) – der Utdanningsforbundet er medlem.

Lærerne forstår utfordringene best 

Tidligere i år kom FNs høynivåpanel med sine anbefalinger for å løse den globale lærermangelen. Samtidig publiserte UNESCO en rapport som understreker behovet for å involvere lærerne i utformingen av utdanningspolitikken.  

Begge rapportene fremhever dialog med lærere som et sentralt verktøy. I mange land blir lærerstemmen, spesielt den fagorganiserte, ikke hørt. Education International var representert i FNs høynivåpanel og er fornøyd med resultatet. Nå oppforder de sine medlemsorganisasjoner til å bruke rapporten og gjøre sine stemmer hørt.

Vil styrke lærerorganisasjoner internasjonalt 

Utdanningsforbundet jobber med flere prosjekter som styrker samarbeidet mellom lærere, myndigheter og arbeidsgivere. Et eksempel er samarbeidet med lærerorganisasjoner i Latin-Amerika. Her jobber man for å gjøre lærerne til viktige aktører i utdanningsdebatten, slik at de kan utfordre myndighetene og fremme forslag til kvalitativ utdanning for alle. 

Utdanningsforbundet er involvert i prosjekter som fokuserer på å styrke lærerorganisasjoners arbeid gjennom partssamarbeid og påvirkning. Et av disse prosjektene er i Kambodsja. Der er partssamarbeid i offentlig sektor ikke tillatt og den politiske situasjonen er utfordrende. Selv med begrensede muligheter for påvirkning, er det avgjørende å bygge sterke fagforeninger som kan bidra konstruktivt til utdanningspolitikken. 

I tillegg støtter Utdanningsforbundet et regionalt prosjekt for utdanning for bærekraft i Asia. Målet er å styrke lærerorganisasjonenes evne til å arbeide for en rettferdig, bærekraftig omstilling. 

Har dårlig tid 

Det ser dessverre dystert ut med tanke på å nå bærekraftsmål 4 om god utdanning innen 2030. Ifølge UNESCO vil 84 millioner barn og unge fortsatt stå uten utdanning, og 300 millioner elever vil mangle grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og regning.  

Over halvparten av verdens elever klarer ikke å lese og forstå en enkel tekst etter barneskolen. Selv om alle er enige om at lærerne er avgjørende for en god skole, er det fortsatt mange som ikke er villige til å lytte til dem.

FN og Unesco peker på at lærere er den viktigste «innsatsfaktoren» i en god skole, og at å ikke lytte til lærernes erfaringer er feil medisin. Utdanningsforbundet oppfordrer til handling – for barnas, lærernes og samfunnets fremtid.