På jobb for demokratiet

Verden er i rask endring, og demokratiet og menneskerettighetene er truet. Kan Utdanningsforbundet og du gjøre noe med det?

Med raske politiske endringer over store deler av verden står nå mange av de rettighetene fagforeningene har framforhandlet i fare. Økende økonomiske og sosiale forskjeller, angrep på faglige rettigheter, kutt i offentlig finansiering av velferden, og sterkere autoritære krefter er noen av utfordringene som rammer lærere og fagforeninger over hele verden. I USA har president Trump blant annet vedtatt omfattende endringer for universitetene. Forrige uke utstedte han en presidentordre for å legge ned Utdanningsdepartementet.

USA har stått for ca. 40 prosent av verdens bistandskroner, og med store kutt i overføringene er nøden allerede merkbar i mottakerlandene.

Med blant annet dette som bakteppe møttes tillitsvalgte fra hele landet på Gardermoen på det årlige internasjonale kurset for tillitsvalgte. 

Må tørre å ta opp de vanskelige temaene

Under panelsamtalen mellom Haldis Holst, visegeneralsekretær i Education International (EI), Astrid Sverresdotter Dypvik, rådgiver i Agenda og vår egen nestleder Milo Lorentzen, var tema blant annet hvordan fagforeningene kan styrke demokratiet gjennom partssamarbeid og motstandsorganisering. Astrid Dypvik dro paralleller mellom 2. verdenskrig og hvordan nazistene påvirket brede lag av befolkningen som eiere av mange av landets aviser der de spredde antisemittiske holdninger. I flere land i Europa har partier fra ytre høyre stadig flere velgere. Autoritære stater går alltid etter utdanningssektoren, og det er viktig å kjempe imot. Det blir en kamp om holdninger, sa Dypvik.

Det er viktig å ta lærdom fra historien. Polarisering skjer av en grunn. Den gjør ting tydeligere, men gjør folk "dummere"
Astrid Sverresdotter Dypvik

Som lærer må man tørre å ta opp vanskelige tema i klasserommene. Milo minte om lærerne fra Oslo Katedralskole som ble anklaget for rasisme for nettopp å snakke om hva som skaper rasisme.

Vi må ruste elevene til å tåle uenighet, og vi må stå i ubehaget for å sikre demokratiet!
Milo Lorentzen

Holst understreket at ved å kutte midler til utdanning så kutter man den demokratiske beredskapen. Hun sier videre at det er en kjempeutfordring å utdanne dagens unge.

Med all tilgangen til sosiale medier, med fake news og kunstig intelligens er det vanskelig å navigere mellom sannhet og løgner. Det er likevel håp, og dialog er en metode som virker. 
Haldis Holst

Sammen gir vi håp

Milo Lorentzen understreker også at det er håp. Det at tillitsvalgte og medlemmer i Norge og resten av verden støtter opp når det trengs, betyr mye for de som lever under trusler om oppsigelser, fengsel og drap. Lærerne kan være en motgift mot det mørke, sa Lorentzen.

Det samme understreket Holst.

Å bli sett og hørt betyr at noen vet, og det gir håp. Solidaritet er formidling, å gi støtte, å vise at man er der. Vi som KAN, vi MÅ! 
Ann Mari Milo Lorentzen

I løpet av to-dagerskurset var det flere temaer på programmet, blant annet den globale lærermangelen, kampen for finansiering av offentlig utdanning, en gjennomgang av de store summene som forsvinner i skatteunndragelse, samt en diskusjon om hvilke internasjonale trender som vil påvirke det norske utdanningssystemet i framtida.