Tidligere eksamen: – Ikke det vi ønsket oss, sier Røsvoll

Neste år vil eksamen i videregående starte første uke i mai. – Langt bedre å ha det i slutten av mai for å få plass til mer undervisning, mener Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har varslet endringer i tidspunktet for eksamen fra våren 2026. Planen til kunnskapsministeren er å dele opp skriftlig eksamen i to perioder. En periode, som blant annet vil inneholde norskeksamen, blir lagt til første halvdel av mai. Andre periode, som blant annet inneholder eksamen i programfag i realfag, legges til etter 17. mai.

Les mer om saken her.

Vil ha testen før festen

Geir Røsvoll er skuffet over at eksamen nå vil komme tidligere enn før, og frykter det vil bli mer krevende å gi elevene opplæringen de skal ha før eksamen.

– Vi har tidligere spilt inn til departementet at eksamensperioden bør komprimeres og flyttes til siste halvdel av mai for å få plass til mer undervisning.

– En slik organisering ville også bidratt til å sikre at testen kommer før festen, slik statsråden er opptatt av, sier Røsvoll.

Vil vurdere Utdanningsforbundets forslag

Lederen av Utdanningsforbundet er likevel fornøyd med noe av det kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun la på bordet onsdag.

– Vi er glade for at ministeren på sikt vil vurdere en modell som ligger nærmere vårt foretrukne forslag til løsning.

– Vi sa at vi ønsket en komprimering av eksamensperioden, og at den skulle flyttes til siste halvdel av mai.  En kortere eksamensperiode kunne gitt mer opplæring og læring og bidratt til at det ble enklere å avslutte eksamen før russefeiringen. Derfor er vi fornøyde med at regjeringen vil se på forslaget vårt på sikt, selv om vi helst skulle sett at dette forslaget hadde blitt realisert nå.

Forventer tett samarbeid

Mye er fortsatt uklart om de nye eksamensdatoene og gjennomføringen. Da blir det viktig med et tett samarbeid med de som jobber i skolen, understreker Røsvoll.
 
– I det videre arbeidet med detaljene er det viktig at regjeringen lytter til lærere og ledere i skolen. Et avgjørende punkt er at regjeringen sikrer at elevene får bedre hjelp til å forberede seg til eksamen i form av undervisning fra faglærerne sine.

– Målet må være både økt læring og bedre inkludering av elevene, poengterer Røsvoll.

Sitert

Avbildet: Geir Røsvoll
Geir Røsvoll

leder av Utdanningsforbundet