Oppretter nytt fagnettverk i matematikk

– Dette er en gylden mulighet for lærere som ønsker å bidra med sitt faglige engasjement. Nå søker vi lærere til det nye fagnettverket i matematikk, og til de allerede etablerte fagnettverkene i norsk, naturfag og kroppsøving, sier Geir Røsvoll.

– Jeg håper at mange engasjerte matematikklærere fra hele skoleløpet vil melde sin interesse for å delta, sier Utdanningsforbundets leder, Geir Røsvoll.

– For at Utdanningsforbundet skal kunne bidra inn i diskusjonene om faget på en god måte og gi gode faglige innspill og anbefalinger, trenger vi et fagnettverk i matematikk. Fagets egenart kan gjøre det vanskelig for utenforstående å gå inn i faglige diskusjoner, legger han til. 

Gode erfaringer

Han forteller at diskusjonen om hvilken plass skolefagene skal ha i en organisasjon som Utdanningsforbundet jevnlig har dukket opp i forbundets historie. Dette førte til at landsmøtet i 2019 vedtok å prøve ut fagnettverk, og at landsmøtet i 2023 fulgte opp med å vedta at forbundet skal ha fagnettverk.

– Nå er det to år siden de første tre fagnettverkene i norsk, naturfag og kroppsøving ble startet opp, og vi har høstet mange nyttige erfaringer, forteller Røsvoll.

Dette er en gylden mulighet for lærere som ønsker å bidra med sitt faglige engasjement. Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet

Fagnettverkene har i løpet av de to årene bidratt og engasjert seg i en rekke ulike saker og de har hatt et høyt aktivitetsnivå – i tråd med sitt mandat.

Av tiltak og aktiviteter har de blant annet bidratt med innspill til fagkurs og seminar som Utdanningsforbundet arrangerer, skrevet debattartikler, gitt innspill til høringssvar og innspill til organisasjonen på ulike saksområder. De har også vært aktive i utvikling av materiell rettet mot lærere.

Saker de har engasjert seg i inkluderer eksamen og vurdering; tolkning og forståelse av nytt læreplanverk; overganger og progresjon; kunstig intelligens og inkluderende undervisning og tilrettelegging.

Oppfordrer lærere fra hele landet til å søke

Nå søker Utdanningsforbundet nye kandidater til alle de tre allerede etablerte fagnettverkene i norsk, naturfag og kroppsøving, og til det nye fagnettverket i matematikk. Nytt er det også at vi søker kandidater fra voksenopplæringen.

Her kan du søke:

Utdanning og arbeidserfaring

Hva slags lærerutdanning har du?
Hvor har du hovedtyngden av ditt arbeidsforhold?
Har du et verv i Utdanningsforbundet?

Personalia

 

Les mer her: Spørsmål og svar om Utdanningsforbundets fagnettverk

Og her: Er du en engasjert lærer i norsk, naturfag, kroppsøving eller matematikk?

– Mange lærere kjenner på en identitet særlig knyttet til ett skolefag, er engasjerte i det og interesserte i å være med på å utvikle det. Derfor håper vi at engasjerte lærere fra både grunnskole, videregående, lærerutdanningene og voksenopplæringen i hele landet har lyst til å søke om å delta, sier Røsvoll.

Han oppfordrer spesielt kandidater fra lærerutdanningene til å søke.

– Dette er en unik kompetanse vi ønsker oss inn i fagnettverkene, men som har vært vanskelig å få tak i, sier han.

Nytt nettverk og nytt mandat

– Mandatet til fagnettverkene har vært ganske ambisiøst, så det har vært nødvendig å gjøre noen justeringer av dette for neste periode. Samtidig har fagnettverkene bidratt positivt på mange områder og vi har derfor sett at det er både behov og ønske om å opprette fagnettverk i flere fag, sier Røsvoll.

Les mandatet her: Mandat for Utdanningsforbundets fagnettverk

Sentralstyret landet derfor på å opprette et nytt fagnettverk i matematikk.

– Matematikk er blant de største fagene i norsk skole og er gjennomgående fra grunnskole til videregående. Det er en av årsakene til at vi så et behov for å opprette dette, begrunner han.

Alle elever må ha matematikk fra 1. klasse og opp til vg1 på videregående. De som velger studieforberedende utdanningsprogram, må ha matematikk også på vg2. Matematikk har også to ulike retninger innenfor programfag på studieforberedende utdanningsprogram (S og R). 

– Matematikk er også et nødvendig støttefag for flere ulike fagområder, som gjør at faget ofte trekkes fram som en nøkkel til at elever skal være godt studieforberedt og yrkesforberedt. Vi håper at det nye fagnettverket kan bidra på en god måte inn i vårt arbeid med dette faget, sier Røsvoll.

Han understreker at Utdanningsforbundet fortsatt er i en oppstartsfase når det gjelder fagnettverk, og at det kan bli aktuelt med nettverksgrupper i flere fag på et senere tidspunkt.