Undersøkelse: Halvparten sliter med å finne barnehagelærere

Utfordringene er størst i distriktene. Men også i større kommuner har barnehagene vansker med å skaffe barnehagelærere, ifølge ny undersøkelse. Alvorlig, mener Utdanningsforbundet-leder Geir Røsvoll.

Bare halvparten av barnehagestyrerne opplyser at de i stor eller svært stor grad får kvalifiserte søkere til utlyste barnehagelærer-stillinger. Det går fram av undersøkelsen Spørsmål til barnehage-Norge 2024.

- At så mange styrere sliter med å finne kvalifiserte søkere er alvorlig, særlig når vi vet at det er stor mangel på barnehagelærere fra før, sier Røsvoll.

I Spørsmål til barnehage-Norge 2024, som er utarbeidet av SINTEF på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, har styrere og eiere fått spørsmål om hvordan de opplever arbeidet med rekruttering i dag.

  • Om lag halvparten av barnehagestyrerne opplyser at de i stor eller svært stor grad får kvalifiserte søkere til utlyste stillinger som barnehagelærere. Nærmere seks av ti eiere opplyser det samme. Samtidig svarer halvparten av styrerne at de som regel får søkere som er nyutdannet og med liten erfaring. Her er tallet for eierne 35 prosent.
     
  • Halvparten av barnehagestyrerne og -eierne svarer at de ikke samarbeider med universiteter eller høgskoler om rekruttering. Blant de som har etablert samarbeid, svarer åtte av ti styrere at de har samarbeid om praksisplasser der de oppfordrer studentene til å søke stilling i barnehagen etter fullført studium. Svarene fra barnehageeierne er tilsvarende. 

  • De fleste styrere (8 av 10) og eiere (9 av 10) er godt kjent med ordningene arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) og barnehagelærerutdanning på deltid. Tre av ti styrere og 45 prosent av eierne svarer at de benytter seg av disse tilbudene. 

  • Seks av ti styrere og eiere opplever at de har gode muligheter for å tilby ansatte barnehagelærerutdanning på deltid, og en tilsvarende andel har dessuten oppfordret ansatte til å søke arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.

  • Styrere og eiere er i stor grad enig i sine vurderinger av ulike tiltak rettet mot å beholde barnehagelærer i stillingen. Tilstrekkelig bemanning i barnehagen og lønn vurderes å ha størst effekt. Kun rundt en tredjedel mener at seniortiltak har stor effekt, og både blant styrere og eiere oppgir dessuten en tredjedel at de er usikre på effekten av denne typen tiltak.

Rundt halvparten av styrerne oppgir også at søkerne som søker seg til barnehagelærer-stillingene er unge og uerfarne. Bemanningsutfordringene er størst i Nord-Norge og i distriktene, men også større kommuner og mer sentrale strøk har vansker med rekruttering, ifølge undersøkelsen.

Økende barnehagelærermangel

Dette skjer altså i en situasjon der det allerede mangler mange barnehagelærere. I 2023 manglet det 2822 årsverk for å oppfylle dagens bemanningsnorm - 242 flere enn året før.

At vi mangler mange barnehagelærere er alvorlig både for barne og for de som jobber i barnehagene,  påpeker Røsvoll.

- For få ansatte, for få ansatte med barnehagelærerutdanning og et høyt sykefravær skaper en svært presset situasjon som går aller mest utover barna. Men bemanningssituasjonen er også hovedgrunnen til at 1 av 3 barnehagelærere oppgir at de vurderer å forlate yrket, sier han.

Det har vært et kraftig fall i antall søkere til barnehagelærerutdanningene over tid. Bare de to siste årene har antallet tilbud om studieplasser gått ned med over over 20 prosent. 

– Rekrutteringen til yrket er avhengig av hvordan yrket framstår og hvilke ressurser man legger i barnehagelærer-studiet. Vi har vært klare på at regjeringen både må sikre god kvalitet i utdanningen og gjøre det som er nødvendig for at yrket skal bli mer attraktivt, sier Røsvoll.

Tid for de minste

Utdanningsforbundet jobber for å styrke bemanningsnormen og normen for antall barnehagelærere - blant annet gjennom Tid for de minste-kampanjen. Dette er en satsing som vil bidra til å gjøre yrket attraktivt og at flere igjen vil søke seg til utdanningen.

I Spørsmål til barnehage-Norge peker forøvrig styrerne på særlig to faktorer som må til for å holde på barnehagelærerne.  

- Styrerne er veldig klare på at bedre bemanning og gode nok lønnsbetingelser er det desidert viktigste for å få barnehagelærere til å trives i jobben over tid. Disse to faktorene er også viktige for å kunne styrke rekrutteringen, sier Røsvoll.

I fjor kom regjeringen med sin strategi for å få flere til å utdanne seg til lærere i barnehage og skole. Regjeringen har også signalisert at de vil innføre et nytt system for kompetanse- og karriereutvikling for lærere og andre ansatte i barnehage og skole, der alle yrkesgrupper får anledning til å ta etter- og videreutdanning.

Den nye Spørsmål til barnehage-Norge-undersøkelsen slår fast at det trenges mer kunnskap om hvordan barnehageeiere og styrere opplever rekrutteringssituasjonen, hvilke behov de har og hva de gjør for å skaffe nok barnehagelærere.