Utdanningsforbundet får ny visuell identitet

Utdanningsforbundet fornyer seg. I dag lanserer vi ny visuell profil. 

Forbundets utseende ble sist pusset opp for over 15 år siden. Nå finner vi fram til kjernen av hva Utdanningsforbundet står for og jobber for, samtidig som vi ruster oss bedre for digitale flater. 

– Jeg er veldig fornøyd med endringen som medlemmene våre får se i dag. Nye farger, fonter og de gjennomgående klosseelementene i logo og illustrasjoner, forteller historien om hvordan vi som er lærere i barnehage og skole, er med på å bygge framtida og samfunnet, sier forbundsleder Geir Røsvoll. 

Utdanningsforbundet har til nå hatt en logo som symboliserer etableringen av forbundet i 2002, der to forbund gikk sammen til ett. De første årene var logoen trefarget i rød, gul og grønn, mens den noen år senere ble forenklet til rød og grønn. Fortsatt symboliserte logoen sammenslåingen. 

– Vi har ønsket at logomerket vårt skal være et uttrykk for organisasjonen slik situasjonen er nå og framover. U-en står for navnet vårt, men også for ordet «utgangspunkt». Lærere jobber for å åpne dørene til verden for alle som er i utdanning, og at de skal få det beste utgangspunktet i livet. Derfor endrer vi logoen til en U, som er bygget opp av ulike, lekne elementer, sier Røsvoll. 

Utdanningsforbundets nye logo svart på hvitt og hvitt på svart

 

Sammen med Anti har vi brukt det siste året på å gjennomgå alle digitale og fysiske flater, med mål om å forenkle kommunikasjonen og gjøre forbundet mer gjenkjennelig på tvers.  

– Vi har hatt overraskende mange skrifttyper i bruk. Framover kommer vi til å bruke noen få utvalgte skrifttyper som kan brukes uten lisens, og som har god lesbarhet og tilgjengelighet. Dette vil skape en gjenkjennbarhet på tvers av alle flater, noe vi har savnet, forteller Harald Åker, grafisk designer og prosjektansvarlig for endringene fra Utdanningsforbundets side.  

Vi har vært opptatt av at den nye visuelle identiteten skal være enkel å bruke for alle nivåer i organisasjonen, og at den skal være universelt utformet.  

– Utdanningsforbundet er opptatt av inkludering og tilgjengelighet. Derfor har universell utforming vært særlig viktig i prosessen med ny identitet, sier Åker.

Både i illustrasjoner og i ulike grafiske elementer, blant annet på nettsiden, brukes forbundets nye fargepalett. Den er inspirert av den tidligere fargekombinasjonen i logoen, men den grønne er frisket litt opp, mens den røde er justert til en energisk oransje.  

– De to signalfargene gir energi og lekenhet som passer et forbund med vårt formål. I tillegg har vi fått en hel rekke støttefarger som bidrar til å gjøre identiteten bredere og ivaretar kommunikasjonsbehovene et stort forbund som oss, har, sier Åker.  

Den røde fargen som er blitt brukt på mange av Utdanningsforbundets flater de siste årene, blir fra nå av forbeholdt streik og konflikt. Det blir utviklet et eget design for dette.

Ny fargepalett

Innebygget i den nye visuelle identiteten er også en tydelig beskrevet bildestil, som Utdanningsforbundet ikke har hatt tidligere. Fotografen Oda Hveem, som blant annet har fotografert for Barnehagefolk og for undervisningsdelen av forlaget Aschehoug, har vært ute i skoler og barnehager for å ta nye bilder for forbundet.  

– Oda har tatt helt fantastiske og nære bilder av det medlemmene våre bidrar med i møte med alle som er i utdanning. Bildene kjennetegnes av naturlig lys og naturlige situasjoner, noe som er del av den nye bildestilen, sier kommunikasjonssjef i Utdanningsforbundet, Pernille Huseby. 

I tillegg til bilder, er illustrasjoner og ikoner et bærende element i den nye visuelle identiteten. Klosse-elementene fra logoen brukes som gjennomgående elementer i disse. 

Den nye visuelle identiteten, som er utviklet av det anerkjente og prisbelønte designbyrået Anti, gir oss som Norges største lærerorganisasjon en mye større verktøykasse og virkemidlene vi trenger for kommunikasjon på digitale flater. Målet er at Utdanningsforbundet får større gjennomslagskraft. 

Anti har laget en video som presenterer Utdanningsforbundet og den nye profilen:

 

– For meg har det vært viktig at det visuelle språket vårt skal få tydelig fram hvem vi er. Vi som forbund jobber for at medlemmene våre skal ha det beste utgangspunktet i jobben sin, slik at de igjen kan gi alle som er i utdanning et best mulig utgangspunkt.  Det synes jeg vi viser tydeligere fram med den nye identiteten vår, sier Røsvoll. 

Hva skjer nå?  

Utdanningsforbundet tar fra i dag i bruk den visuelle identiteten på alle digitale flater, på trykkmateriell og på profilprodukter i nettbutikken. Framover vil ansatte og tillitsvalgte få opplæring i bruk av de nye elementene, og materiell med gammel logo og profil vil gradvis fases ut. 

– Vi gleder oss til endringen, og håper også medlemmene raskt blir glad i den nye profilen og kjenner at den viser fram Utdanningsforbundet slik vi er i 2025; et forbund som jobber for å gi medlemmene våre – og alle i utdanning – det beste utgangspunktet, sier Huseby. 

Den komplette visuelle identiteten kan lastes ned her:
Det beste utgangspunktet | Utdanningsforbundet Brandguide 

Får du ikke opp nettsiden med ny design? Da må du slette nettleserdata