Nytt nasjonalt nettverk for voksenopplæringen

- Nettverket blir en viktig ressurs for å videreutvikle og styrke arbeidet med voksenopplæringen i hele organisasjonen, sier Marianne Rygg som skal lede det nye nettverket.

Landsmøtet 2023 ønsket å forsterke voksenopplæringens plass i organisasjonen gjennom å vedtektsfeste et nasjonalt nettverk for voksenopplæringen. Landsmøtet bestemte at sentralstyret skulle oppnevne et nasjonalt nettverk for voksenopplæringen.

Det nye nettverket skal erstatte et tidligere nettverk for voksenopplæringen, som sentralstyret opprettet i 2021.

- Evalueringer viser at nettverket har bidratt med mye positivt for voksenopplæringen i Utdanningsforbundet. Vedtektsfestingen av det nasjonale nettverket er et viktig signal om at dette arbeidet skal styrkes, sier Rygg.

En viktig møteplass

Nettverket skal være en møteplass som skal bidra til å videreutvikle Utdanningsforbundets arbeid inn mot hele voksenopplæringsfeltet og blir en viktig arena for å utveksle erfaringer og styrke dialogen rundt aktuelle spørsmål og tema innenfor voksenopplæringen.

- Voksenopplæringen er et stort og komplekst område med en svært sammensatt elev- og deltakergruppe. For nettverket blir det spesielt viktig å bidra til at medlemmer og tillitsvalgte i voksenopplæringen ivaretas godt og får god skolering slik at de rustes til å møte nye utfordringer på arbeidsplassen, sier Rygg.

En viktig oppgave for nettverket er å styrke medlemsdialogen mellom alle nivåer innenfor voksenopplæringen i hele organisasjonen.

- For å få til et bedre samarbeid om voksenopplæringen, er det viktig at nettverket er en tilgjengelig og kjent ressurs for råd, utvalg og fora både på fylkesnivået og på sentralt nivå, sier Rygg.

Nettverket skal bidra i utviklingen av Utdanningsforbundets politiske arbeid med voksenopplæringen.

- Nettverksmedlemmene har en sterk faglig kunnskap og vil bidra med nyttige råd for å styrke både lærernes rammer og rettighetene og opplæringstilbudet til elever og deltakere i voksenopplæringen.

Skal dekke hele voksenopplæringsfeltet

Nettverket skal ha en bred sammensetning og skal bestå av tillitsvalgte fra alle fylkesstyrene med ansvar for voksenopplæringen og personer som er oppnevnt fra voksenopplæringen i de sentrale rådene og utvalgene. Sentralstyrets kontaktperson for voksenopplæringen skal lede nettverket.

- For å kunne styrke arbeidet i hele voksenopplæringsfeltet, er det viktig at medlemmene dekker alle skoleslag, kompetanseområder og lovverk som regulerer de delene av voksenopplæringen hvor Utdanningsforbundet har medlemmer, sier Rygg.

Det nye nasjonale nettverket skal starte opp høsten 2024.