Løser ikke barnehageutfordringene

I dag la regjeringspartiene og fire opposisjonspartier frem en avtale om ny regulering og finansiering av private barnehager. Utdanningsforbundet mener den inneholder noen forbedringer fra dagens system, men at endringene ikke er store nok til å løse de viktigste utfordringene.

Barnehagesektoren står i en bemannings- og rekrutteringskrise, samtidig som familier opplever tilsynelatende tilfeldige nedleggelser av barnehager rundt om i landet.

Her kan du lese avtaleteksten


– Til tross for at politikerne er klar over dette, ser vi få konkrete tiltak i denne avtalen som vil løse disse problemene, sier 1.nestleder i Utdanningsforbundet, Ann Mari Milo Lorentzen.

For Utdanningsforbundet har det vært viktig at avtalen skulle sikre et styrings- og finansieringssystem som er trygt og forutsigbart både for ansatte og barnehagebarn.

– Særlig har vi vært bekymret for de små, frittstående og ideelle barnehagenes situasjon.

I dag la regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet, sammen med Høyre, Venstre, Pasientfokus og Kristelig Folkeparti, frem en avtale om ny regulering og finansiering av private barnehager. Bakgrunnen for barnehageavtalen var regjeringens mål om å få til et bredt politisk forlik om ny barnehagelov, som blant annet skulle sette rammer for private barnehager, økonomi og bemanning.

Partiene ønsket blant annet å få på plass forutsigbare og langsiktige økonomiske rammer for de private barnehagene. Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne har har alle trukket seg i tur og orden før forliket ble vedtatt.  

 

Små og enkeltstående private barnehager

Utdanningsforbundet er fortsatt bekymret for de små og enkeltstående private barnehagene. Avtalen mellom partiene innebærer at dagens finansieringssystem i hovedsak beholdes, med noen justeringer. Disse justeringene mener Utdanningsforbundet er utilstrekkelige for å sikre vilkårene til de små, frittstående og ideelle barnehagene.

– Dersom vi fortsatt skal ha et mangfold av ulike private barnehager, må de små, uavhengige barnehagene få en særskilt sikring i finansieringssystemet. Det ser dessverre ikke ut til at det har vært politisk vilje til å få på plass en slik sikring som forplikter kommunene hos partiene som har inngått denne avtalen, mener Lorentzen.

Bemanningen må styrkes nå

– Avtalen inneholder gode intensjoner om bemanning, og det er positivt at partiene bak forliket vil tydeliggjøre regelverket for hva som er forsvarlig bemanning. Men disse er langt fra tilstrekkelige til å løse den akutte bemanningskrisen vi har i barnehagene i dag, fastslår nestlederen videre.

Utdanningsforbundet mener at bemanningssituasjonen krever handling nå. Forbundet forventer derfor at dette blir prioritert i budsjettforhandlingene mellom regjeringspartiene og SV, og at det avsettes et betydelig beløp til å styrke bemanningen i både private og kommunale barnehager allerede fra 2025.
Utdanningsforbundet har konkret spilt inn denne modellen Slik vil vi sikre flere barnehagelærere  for hvordan man kan sikre bedre grunnbemanning.

En anstendig pensjon

For Utdanningsforbundets medlemmer i private barnehager er en god og forutsigbar pensjonsordning helt avgjørende. Dagens finansiering av pensjon truer pensjonsordningen til ansatte i private barnehager og må endres nå, mener forbundet.

– Utdanningsforbundet er derfor tilfredse med at partiene så tydelig understreker at ansatte i private barnehager skal ha pensjonsordninger som er likeverdige med ansatte i kommunale barnehager. Utdanningsforbundet mener at den beste måten å sikre gode pensjonsordninger for våre medlemmer er at tilskuddet til pensjon henger tett sammen med hva barnehagene faktisk bruker på pensjon, sier Lorentzen.

På denne måten sikrer man at barnehagene i størst mulig grad faktisk får dekket sine utgifter, og at det ikke vil lønne seg å spekulere i dårligere pensjonsordninger for de ansatte. Utdanningsforbundet mener at erfaringene med dagens ordning med en fast prosentsats og ulike søknadsordninger er så dårlige at man bør bevege seg bort fra denne typen ordninger.

Utdanningsforbundets 1. nestleder understreker at det er et potensiale for viktige forbedringer i pensjonstilskuddet i avtaleteksten som er presentert i dag.

– Fremdeles er det usikkerhet rundt hvordan tilskudd til pensjonskostnader skal gis, men vi ser klare forbedringsmuligheter i det som skal sendes på høring.

Demokratisk styring

Avtalen inneholder reelt sett svært små endringer i kommunens muligheter til å dimensjonere barnehagetilbudet og styre opptaket. Dette betyr at det fremdeles vil være barnehageeiers økonomiske situasjon som styrer hvilke barnehager som eventuelt blir nedlagt, ikke de samlede behovene til barna i kommunene.

Høring

Forslagene i avtalen om nytt driftstilskudd og pensjonstilskudd skal nå ut på høring. Utdanningsforbundet kommer til å gi et grundig høringssvar slik at tilskuddene i størst mulig grad legger til rette for et godt barnehagetilbud i alle barnehager og gode lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte.

Utdanningsforbundet hadde blant annet disse innspillene til barnehageforliket:

  • Nasjonale myndigheter må få på plass et styrings- og finansieringssystem som oppleves trygt og forutsigbart for ansatte og barnehagebarn. Barnefamilier skal slippe å være usikre på om barnehagen plutselig må stenge.
  • Partiene må bli enige om et system som sikrer at små eller frittstående barnehager får en bedre økonomisk situasjon.
  • Ansatte må sikres rett til likeverdige lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår på lik linje med offentlige ansatte.
  • Salg av barnehagebygg til internasjonale eiendomsselskaper, med påfølgende høye husleier, må stanses.

Artikkelen ble endret 19.11. med PDF av selve barnehageavtalen lagt inn starten av brødteksten samt følgende lagt til i faktaboksen om hvilken partier som ikke var med i avtalen: og Miljøpartiet De Grønne

Sitert

Avbildet: Ann Mari Milo Lorentzen
Ann Mari Milo Lorentzen

1. nestleder i Utdanningsforbundet