Historisk Lorentzen inn i EI-styret

Utdanningsforbundets første nestleder Ann Mari Milo Lorentzen ble torsdag valgt inn i styret i Education International. Hun ble med det tidenes første styrerepresentant fra barnehagesektoren!

For tiden har Education International (EI) sin kongress i Buenos Aires.  Torsdag var det valg på styrerepresentanter for den kommende femårsperioden, og gleden var stor da Utdanningsforbundets første nestleder Ann Mari Milo Lorentzen fredag fikk beskjed om at hun hadde blitt valgt inn i styret.

Valgt for fem år

Lorentzen tok over vervet i EI-styret da Steffen Handal gikk av som Utdanningsforbundets leder, men nå er hun altså valgt inn som fast representant de neste fem årene. Det er en jobb hun ser frem mot med glede og stolthet.

– Jeg er beæret over å bli valgt inn, og det sier mye om den posisjonen Utdanningsforbundet har i lærerorganisasjonene rundt om i verden.

– Samtidig er jeg også veldig stolt over å være den første representanten i EI-styret som kommer fra barnehage!

Hun ser frem til å jobbe med de mange utfordringene som fins i utdanningssektoren over hele kloden.

– Det er en spennende tid verdens lærere går i møte, og kongressen har vist oss at svært mange land står ovenfor de samme problemene i utdanningssektoren som vi har i Norge.

«Overarbeidede og underbetalte»

Mangelen på kvalifiserte lærere er betydelig i en rekke land, og er kraftig satt på dagsorden i den argentinske hovedstaden og noe mange av de 1200 delegatene har adressert. Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll holdt et innlegg på EI-kongressen om dette, som du kan lese her

– Lærere over hele verden er overarbeidede, underbetalte og undervurderte, er gjennomgangstonen.

– Dårlige arbeidsforhold, lave lønninger, uoverkommelige arbeidsmengder og et betydelig byråkrati presser lærere ut av yrket de elsker og som verden trenger. Her må det gjøres noe!

Men, det er ikke bare dette Lorentzen vil engasjere seg for når hun nå går inn i EIs styre.

– Verden står i dag overfor store utfordringer, og det blir viktig å jobbe for større samhold, mer solidaritet og å gi barn og unge fremtidstro. Utdanning for alle, uansett kjønn eller sosial bakgrunn, er det aller viktigste virkemiddelet for å løse de mange globale utfordringene vi har i dag.

– For å få dette til, blir det svært viktig at vi står sammen i kampen mot privatisering og kommersialisering, understreker Lorentzen.

Sitert

Avbildet: Ann Mari Milo Lorentzen