Unio: Kan bli streik i staten fra fredag

Forrige uke varslet Unio arbeidsgiver om et mindre forberedende streike-uttak i ulike deler av landet. Disse vil planlegge og eventuelt iverksette et større streike-uttak av Unios medlemmer over hele landet og i flere ulike virksomheter.

– Selv om vi varslet et begrenset streike-uttak i første omgang, så er vi raskt klare til å trappe opp en streik. Omfanget av streike-uttaket og hvordan dette vil ramme vil vi varsle under meklingen denne uken, dersom vi ser behov for det. Det sier lederen av konfliktberedskapen i Unio stat, Ørjan Hjortland.

Unio meldte forrige uke plassoppsigelse av 3500 medlemmer til Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet.

Fristen for meklingen er satt til midnatt, natt til 24. mai.

Her kan du se varslet uttak

Derfor ble det brudd i lønnsforhandlingene i staten

Staten ved Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) forhandler på vegne av alle statlige virksomheter. DFD har ansvaret for den sentrale arbeidsgiverfunksjonen i staten.

Utdanningsforbundet har ca. 2350 medlemmer i det statlige tariffområdet. Om lag halvparten er ansatt i universitets- og høgskolesektoren. Andre medlemmer er ansatt i ulike statlige virksomheter som Statped, statsforvalterne, Bufetat, arbeids- og velferdsetaten (NAV), departementer og direktorater, Forsvarets høgskole, konfliktrådene, FUG/FUB samt undervisningspersonalet ved de samiske skolene, med flere.

Utdanningsforbundet forhandler hovedtariffavtale, hovedavtale og en rekke særavtaler gjennom hovedorganisasjon Unio, som er part i avtalene. Utdanningsforbundet har egne partsrettigheter i lokale forhandlinger.