Undersøkelse: Svakere kunnskapsresultat, men norske elever gir sterk støtte til demokratiske verdier

Norske niendeklassinger har fremdeles høy tillit og gir sterkt støtte til demokratiske verdier, viser fersk undersøkelse. Samtidig skårer de svakere på kunnskapstest om demokrati enn de gjorde i 2016. – Vi skal alltid være varsomme med å overtolke variasjoner i slike tester, sier Steffen Handal.

Tirsdag ble de siste funnene i «International Civic and Citizenship Education Study» (ICCS), en internasjonal studie av ungdomsskoleelevers kompetanse om medborgerskap og demokrati hvor over 5600 elever på 9. trinn ved 142 skoler i Norge, offentliggjort.

Forrige gang undersøkelsen ble gjennomført (i 2016) gikk kunnskapsskåren opp for norske skoleelever. Nå har de en tilbakegang, faktisk den største tilbakegangen av de 15 landene som også deltok forrige gang undersøkelsen ble gjennomført. Norske elever er dermed tilbake til 2009-nivå da undersøkelsen ble gjort for første gang.

Naturlig at det svinger

Likevel skårer norske elever fortsatt bedre enn gjennomsnittet på ICCS-testen. Og norske elever uttrykker videre sterk støtte til demokratiet som styreform. 91 prosent oppgir dette, signifikant høyere enn ICCS-snittet som er på 74 prosent.

– Det er naturlig at resultatene i kunnskapstesten svinger noe fra ett år til annet. Jeg er ikke så bekymret over at resultatene i kunnskapstesten er tilbake på nivået fra 2009. Vi skal alltid være varsomme med å overtolke variasjoner i slike tester.

– Så er jeg selvsagt enig med de som sier at det å forberede elevene på å delta i demokratiet er et av skolens aller viktigste samfunnsoppdrag. Derfor er det bra at et av hovedfunnene er at elevene fremdeles støtter opp om sentrale demokratiske verdier og at de har høy tillit til viktige institusjoner i samfunnet.

Elevene har også høy mellommenneskelig tillit, viser undersøkelsen.

– Det er viktig.

– Jeg mener at det mest interessante med ICCS-studien er at den undersøker en viktig del av skolens mandat som de andre internasjonale undersøkelsene ikke kommer inn på, nemlig elevenes kunnskap om og holdninger til demokrati og medborgerskap.

Sosiale medier og «fake news»

Utdanningsforbundets leder minner også om at sosiale medier spiller en helt annen rolle i dag enn de gjorde i 2016, og at de er en viktig arena for spesielt unges nyhetstilgang.

– Jeg er selvsagt enig i at det nå er enda viktigere at skolen bidrar til at elevene får balansert informasjon. Det er avgjørende at falske nyheter og antidemokratiske synspunkter møtes med kunnskap og kritisk tenkning.

Advarer mot «kunnskapskonkurranse»

Etter at resultatene tirsdag ble offentliggjort, er Handal mest opptatt av hvordan disse kan brukes for å utvikle skolen og demokratiopplæringen.

– Jeg håper forskernes funn, og artikler basert på denne studien, kan hjelpe lærerne i å videreutvikle gode prosesser for demokratiopplæring i skolen.

– Demokratiet vårt er til syvende og sist ikke sterkere enn innbyggernes demokratiske beredskap. Skolen spiller en avgjørende rolle i å bidra til at elevene bygger demokratisk kompetanse og blir forberedt på aktivt medborgerskap. Det er slik jeg ønsker denne studien skal bli brukt, og vil advare sterkt mot at dette leses som enda en kunnskapskonkurranse mellom ulike land.  

Hovedfunn i rapporten:

• Norske elever skårer bedre enn gjennomsnittet på kunnskapstesten i ICCS, men resultatene har gått betydelig tilbake siden forrige gang undersøkelsen ble gjennomført. Det er flere norske elever enn før på det laveste kunnskapsnivået.

• I gjennomsnitt gjør jentene det bedre enn guttene på kunnskapstesten. Elever med innvandrerbakgrunn skårer lavere enn øvrige elever. Det er også en økning i forskjeller i resultater mellom elever med ulik sosial bakgrunn.

• Elevene støtter fremdeles opp om sentrale demokratiske verdier.

• Det er en liten tilbakegang for oppslutningen om likestilling mellom menn og kvinner. Tilbakegangen skyldes at gutter er mer forbeholdne i sin støtte til likestilling.

• Skolen er en arena for demokratisk deltakelse og mange elever opplever et åpent klasseromsklima. Norske elever gjenkjenner i mindre grad trusler mot demokratiet enn elever i Danmark og Sverige.

• Elevene har høy mellommenneskelig tillit og høy tillit til viktige institusjoner i samfunnet.

Her kan du lese direktoratets oppsummering av rapporten.

Sitert

Avbildet: Steffen Handal
Steffen Handal

leder av Utdanningsforbundet