«Vente og se...» – passe ambisjonsnivå for Kunnskapsdepartementet?

Norske politikere må erkjenne sitt ansvar for å rekruttere til lærerutdanningene og beholde lærere i barnehage og skole, og de må gjøre det nå.

Søkningen til barnehagelærerutdanningen falt i år med 25 prosent fra forrige opptak – et faktum som ikke kan kalles annet enn katastrofalt. Ola Borten Moe kommenterte dette tallet med et skuldertrekk, da han ble intervjuet av NRK 25 juli. Ute på sitt eget jorde.

Ministeren for forskning og høyere utdanning oppfordret til å vente og se, barnetallet synker jo – så kanskje går dette helt fint.

Borten Moe ga heller ikke uttrykk for noen bekymring over den generelle nedgangen av søkere til lærerutdanning. Det var jo bare første opptak, og mye kan skje. Vi får se …

Faktum er at barnetallet har sunket fem år på rad, og fortsatt er det tre av ti barnehager som ikke oppfyller lovfestet minstenorm for antall barnehagelærere. Samtidig har Tonje Brenna erkjent at minstenormen er for dårlig, og vedtatt at vi må løfte den til 50 prosent. Det vil kreve mange flere barnehagelærere.

Også i skolen står det dårlig til: Hver femte lærer i grunnskolen mangler lærerutdanning, og i Hurdalsplattformen lover regjeringen en brei satsing på å rekruttere og beholde lærere. Hvordan skal de klare dette? Hva er regjeringens plan?

Vi trenger en regjering som kopler seg på!

Vi trenger et Kunnskapsdepartement med en politisk ledelse som snakker med én stemme – og som sender helt nødvendige signaler ut til norske kommuner: Både barnehagen og skolen trenger lærere! Kvalifiserte lærere! Flinke folk som kan bidra til at barn og unge trives, utvikler seg og lærer.

Vi trenger flere studenter som vil bruke sitt talent og sin arbeidsevne til å utdanne neste generasjon. Flere som kan bidra til å gi den oppvoksende slekt kunnskap og livskraft til å gå løs på utfordringene som samfunnet har.

Oppdraget er faktisk ikke mindre enn det!

Både barnehage og skole er helt avhengig av sterke lærerutdanninger. Utdanningene må være attraktive og spennende, og sterke lærerutdanninger trenger sterke søkere.

Norske lærere står i skrivende stund i en konflikt med sin arbeidsgiver, fordi KS ser ut til å mangle ambisjoner for utdanningssektoren og derfor nedprioriterer lærere.

Da må politikerne ta ansvar. Kunnskapsdepartementet kan ikke bidra til denne situasjonen med en «vente og se»-holdning.

Norske politikere må erkjenne sitt ansvar for å rekruttere til lærerutdanningene og beholde lærere i barnehage og skole, og de må gjøre det nå.


Artikkelen står på trykk i Utdanning nr. 9/2022.

Signert

Avbildet: Hege Valås
Hege Valås

2. nestleder