Slik jobber vi med yrkesfag

Utdanningsforbundet satser på yrkesfaglæreren. Vi arbeider for å heve statusen og egenarten til yrkesfagene og yrkesfaglærerne.

Noe av det viktigste vi gjør for å styrke yrkesfagene og yrkesfaglærerne er å påvirke gjennom partssammensatte råd og utvalg. Den norske fag- og yrkesopplæringen bygger på tett samarbeid mellom arbeidslivets parter og utdanningsmyndighetene.

Norge har ratifisert ILO-konvensjon 142, som forplikter statene til å samarbeide med arbeidslivets parter i utformingen av yrkesfagene. Utdanningsforbundet er sterkt representert både i nasjonale og fylkesvise råd og utvalg. Våre representanter er spesielt viktige for å ivareta elevperspektivet, lærerrollen og for å sikre god samhandling mellom skole og arbeidsliv.

Samarbeidsrådet for fag- og yrkesopplæringen (SRY)

SRY er et partssammensatt nasjonalt rådgivende organ som skal gi departementet råd og ta initiativ til å fremme og styrke fag- og yrkesopplæringen på nasjonalt nivå. SRY skal bidra til samarbeid mellom aktuelle aktører for fag- og yrkesopplæringen nasjonalt, regionalt og lokalt og mellom bransjer og sektorer.

Utdanningsforbundet er representert i SRY.

Les mer: Samarbeidsrådet for yrkesopplæring og faglige råd (sryogfagligerad.no)

Faglige råd

De faglige rådene er rådgivende organ for myndighetene og representerer ressurser innenfor hvert enkelt utdanningsprogram. De faglige rådene skal arbeide for å utvikle kvaliteten i fagene og se trender og utviklingstrekk som dekker arbeidslivets, den enkeltes og samfunnets behov for kompetanse.
Det er ti faglige råd, ett for hvert utdanningsprogram. Utdanningsforbundet har to medlemmer og varaer i hvert av de faglige rådene.

Les mer om de faglige rådene: Samarbeidsrådet for yrkesopplæring og faglige råd (sryogfagligerad.no)

Yrkesopplæringsnemndene

Utdanningsforbundet har medlemmer i yrkesopplæringsnemndene (y-nemnder) i alle fylker. Y-nemndene er rådgivende organer som uttaler seg i saker om kvalitet, læreplasser og dimensjonering av yrkesfagene i hvert enkelt fylke. Utdanningsforbundets representanter i yrkesopplæringsnemndene (y-nemndene) gjør en viktig jobb for å ivareta skolens, elevenes og lærerens interesser i fag- og yrkesopplæringen i det enkelte fylke.

Y-nemndene oppnevnes av fylkestinget hvert fjerde år og følger kommune- og fylkestingsvalget. For Utdanningsforbundet er det spesielt viktig å følge opp saker om rådgivningstjenesten, elevenes utdanningsvalg, rekruttering til yrkesfagene og bedre fullføring.

Oppgavene til yrkesopplæringsnemnda

Yrkesopplæringsnemnda skal arbeide for å heve kvaliteten i yrkesfagene og fremme behov i arbeidslivet overfor fylkeskommunene. I følge § 6-24 forskrift til opplæringsloven skal yrkesopplæringsnemndene særlig

• Arbeide for best mulig dimensjonering av yrkesfagene i det enkelte fylke
  • Fremme forslag om organisering og strategier for å utvikle kvaliteten på det yrkesfaglige tilbudet.
  • Vurdere hvordan samhandlingen mellom skole og lærebedrifter kan bli bedre.

Les mer om y-nemndas oppgaver her: § 6-24 Oppgåvene til yrkesopplæringsnemnda (lovdata.no)

Yrkesfaglig forum

Yrkesfaglig forum består av Utdanningsforbundets medlemmer i alle de faglige rådene. Medlemmer i yrkesfaglig forum møtes to ganger i året for å fremme og diskutere aktuelle saker i fag- og yrkesopplæringen.

Europeisk allianse for en bedre fagopplæring

EU-kommisjonen utvikler og utarbeider en rekke anbefalinger for hvordan landene i Europa kan styrke sin politikk på forskjellige områder, også innenfor yrkesrettet opplæring.

Både ETUCE og svært mange medlemsorganisasjoner, inkludert Utdanningsforbundet, har utformet egne opprop, eller innspill for hvordan vi skal jobbe for å styrke ordningen. I tråd med målene for Den europeiske alliansen for lærlingeordningen vektlegger Utdanningsforbundet å jobbe for å øke bevisstheten om European Alliance for Apprenticeships.

Organisasjonen forplikter seg til å jobbe for bedre kvalitet i fagopplæringen med særlig vekt på lærlingordningen.

Les mer: European Alliance for Apprenticeships (ec.europa.eu)