Profesjonsnære utdanninger over hele landet – stortingsmelding 19 (2023–2024)
Rekruttering til læreryrket og lærerutdanningene blir av regjeringen framhevet som en stor utfordring. For Utdanningsforbundet handler læreryrkets attraktivitet om blant annet lønn, arbeidsvilkår og godt samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet.
Faktaark 9 / 2024
Lærerutdanningene – situasjon og utviklingstrekk – ressurshefte for tillitsvalgte
Statistikken for lærerutdanningene er viktig, blant annet for å følge utviklingen i rekrutteringen til læreryrket over tid. Oppmerksomheten rundt tallgrunnlaget er ofte preget av nasjonale gjennomsnittstall. Da kommer variasjonene i mindre grad fram.
Hefte / veileder 2 / 2023
Arbeidet med forskningsetikk – veileder om universitet- og høgskolesektorens ansvar
Forskningsetikk er sentralt for tillit til forskningen. God forskningsetisk praksis skal bidra til at forskning foregår i tråd med samfunnets forventninger og krav, og til økt tillit til forskningsresultatet, enkeltforskere og forskersamfunnet.
Faktaark 14 / 2023
Lærerutdanning og lærerkompetanse – ressurshefte for tillitsvalgte
Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.
Hefte / veileder 1 / 2023
Utsyn over kompetansebehovet i Norge – stortingsmelding 14 (2022–2023)
I mars la regjeringen fram Utsynsmeldingen, som omhandler kompetansebehovet i Norge. Hva inneholder meldingen, og hva er Utdanningsforbundets syn på regjeringens mål?
Faktaark 8 / 2023
Lærerutdanningene – møtte og uteksaminerte kandidater 2022
Faktaarket presenterer endelige tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2022 og antallet uteksaminerte kandidater.
Faktaark 6 / 2023
Om Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet er landets største fagorganisasjon i utdanningssektoren med over 190.000 medlemmer – fra barnehage og grunnskole til videregående opplæring, fagskole, høgskole, universitet og voksenopplæring. Vi er også landets nest største fagforening.
Brosjyre 06.10.2022
Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL)
En god lærerutdanning skal kjennetegnes av høy faglighet, solid profesjonskompetanse og nærhet til praksisfeltet. Forskning er en sentral komponent i lærerutdanningene.
Faktaark 7 / 2022
Forskningsetikk og nye forskningsetiske retningslinjer
Forskingsetikk handler om holdninger, kultur og god vitenskapelig praksis. I desember i fjor kom det nye forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora.
Faktaark 1 / 2022
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2021 (midlertidige tall)
I dette faktaarket ser vi på hvor mange som har søkt opptak til de ulike lærerutdanningene, antallet planlagte studieplasser, antallet studenter som blir tilbudt studieplass i hovedopptaket samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningsstudiene.
Faktaark 7 / 2021