Forskningspolitikk for praksis og profesjon – internasjonalt og nasjonalt
Fagforeningsarbeid er på sitt beste når det blir understøttet av forskningsbasert kunnskap. I 2024 vedtok Education International, European Trade Union Committee for Education og Utdanningsforbundet hver sine forskningspolitiske dokumenter.
Faktaark 3 / 2025
PIAAC – kartlegging av voksnes ferdigheter
Funn fra PIAAC-undersøkelsen viser at voksne i Norge har gode ferdigheter i leseforståelse, tallforståelse og adaptiv problemløsning.
Faktaark 1 / 2025
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater 2024 (midlertidige tall)
Dette faktaarket presenterer tall for hvor mange som har søkt seg til de ulike lærerutdanningene i 2024. Faktaarket inneholder også tall for tildelte studieplasser og antallet uteksaminerte kandidater.
Faktaark 11 / 2024
Profesjonsnære utdanninger over hele landet – stortingsmelding 19 (2023–2024)
Rekruttering til læreryrket og lærerutdanningene blir av regjeringen framhevet som en stor utfordring. For Utdanningsforbundet handler læreryrkets attraktivitet om blant annet lønn, arbeidsvilkår og godt samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet.
Faktaark 9 / 2024
Bolognaprosessen – 25 år med modernisering av høyere utdanning i Europa
I 2024 er det 25 år siden Bolognaprosessen markerte starten på en reformering av høyere utdanning i Europa. Norge er aktivt med, og det norske systemet for kvalitetssikring av høyere utdanning bygger i all hovedsak på samarbeidet i Bolognaprosessen.
Faktaark 4 / 2024
Lærerutdanningene – situasjon og utviklingstrekk – ressurshefte for tillitsvalgte
Statistikken for lærerutdanningene er viktig, blant annet for å følge utviklingen i rekrutteringen til læreryrket over tid. Oppmerksomheten rundt tallgrunnlaget er ofte preget av nasjonale gjennomsnittstall. Da kommer variasjonene i mindre grad fram.
Hefte / veileder 2 / 2023
Arbeidet med forskningsetikk – veileder om universitet- og høgskolesektorens ansvar
Forskningsetikk er sentralt for tillit til forskningen. God forskningsetisk praksis skal bidra til at forskning foregår i tråd med samfunnets forventninger og krav, og til økt tillit til forskningsresultatet, enkeltforskere og forskersamfunnet.
Faktaark 14 / 2023
Inkludering av unge i utdanning, arbeids- og samfunnsliv – om målrettede samfunnsoppdrag (missions) i langtidsplanen for forskning
«Målrettede samfunnsoppdrag» ble introdusert som et nytt virkemiddel i Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023–2032. Hva innebærer det?
Faktaark 10 / 2023
Lærerutdanning og lærerkompetanse – ressurshefte for tillitsvalgte
Et stadig mer komplekst samfunn fører til en mer kompleks barnehage og skole som har behov for lærere med mange former for kunnskap.
Hefte / veileder 1 / 2023
Utsyn over kompetansebehovet i Norge – stortingsmelding 14 (2022–2023)
I mars la regjeringen fram Utsynsmeldingen, som omhandler kompetansebehovet i Norge. Hva inneholder meldingen, og hva er Utdanningsforbundets syn på regjeringens mål?
Faktaark 8 / 2023