Ansettelse, opprykk og overgang

Kunnskapsdepartementet har fastsatt nye regler for undervisnings-, forsknings- og rekrutteringsstillinger i universiteter og høyskoler som trådte i kraft 1. august 2024. Her leser du mer om disse.

Forskrift til universitets- og høyskoleloven kapittel 3. Undervisnings- og forskningsstillinger, rekrutteringsstillinger og innstegsstillinger fastsetter krav til institusjonene for ansettelse, opprykk og ved overgang mellom stillingsstigene.  
 
De nye reglene er mer overordnet og mindre detaljert enn de tidligere. Med utgangspunkt i forskrift til universitets- og høyskoleloven kapitel 3 pålegger Kunnskapsdepartementet institusjonene å fastsette egne krav for ansettelse og opprykk, og vurdere overgang mellom stillingsstigene. Kunnskapsdepartementet har oppfordret universitetene og høyskolene til å samordne sine regelverk.   

Overgangsordning  

Kunnskapsdepartementet har fastsett en overgangsordning som innebærer at ansettelser som blir vedtatt før 1. august 2025 kan følge det tidligere regelverket. Dette gir institusjonene noe tid til å tilpasse seg nytt regelverk, og det vil være stillinger som allerede er lyst ut med vilkår for ansettelse som er knyttet til reglene slik de var frem til 1. august 2024. Kunnskapsdepartementet skriver at «utlysinger av nye stillinger etter at nytt regelverk trer i kraft 1. august 2024, bør skje etter nytt regelverk».  

Kvalifikasjonskrav for undervisnings- og forskningsstillinger 

I forskriften til universitets- og høyskoleloven, kapitel 3 § 3-2 - §3-7 fastsatter kvalifikasjonskrav for undervisnings- og forskerstillinger. Kravene er utarbeidet for stillinger som:   
§ 3-2 universitets- og høyskolelærer 
§ 3-3 universitets- og høyskolelektor 
§ 3-4 førstelektor 
§ 3-5 dosent  
§ 3-6 førsteamanuensis  
§ 3-7 professor 
 
Fra og med 1. august 2024 stilles krav om utdanningsfaglig kompetanse (forskrift til universitets- og høyskoleloven § 3-8) og krav om norskferdigheter på nivå B2 for alle undervisnings- og forskerstillinger under uh-loven.  

§ 3-8. Krav om utdanningsfaglig kompetanse  

Universitetene og høyskolene skal selv fastsette krav til den utdanningsfaglige kompetansen. Med utdanningsfaglig kompetanse menes pedagogisk eller didaktisk kompetanse for å fremme læring, blant annet kunnskap og ferdigheter innen utvikling og gjennomføring av undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Kravene skal tilpasses hver enkelt stillingskategori.  

For stillingene førstelektor, dosent, førsteamanuensis og professor kreves det formell opplæring, kvalitetsutvikling i egen undervisning, veiledning, og vesentlige bidrag til utvikling av utdanningskvalitet. 

§ 3-9. Unntak fra kvalifikasjonskravene ved ansettelse 

Det kan gjøres unntak fra kravet om:  

  • utdanningsfaglig kompetanse ved ansettelse dersom institusjonen legger til rette for at kompetansen oppnås innen to år fra ansettelsestidspunktet.
  • norskferdigheter på minimum nivå B2 ved ansettelse dersom institusjonen legger til rette for at kompetansen oppnås innen tre år fra ansettelsestidspunktet.

Institusjoner som er gitt et særlig ansvar for samisk forskning og høyere utdanning jf. universitets- og høyskoleloven § 2-3 andre ledd, kan erstatte kravet om norskferdigheter med et krav om ferdigheter i samisk på nivå B2.  

Kompetansevurdering ved ansettelse, overgang og opprykk i undervisnings- og forskningsstillinger 

Kravene til saksbehandlingsregler er detaljerte og bør derfor leses i sin helhet i forskrift om ansettelse, overgang og opprykk i undervisnings- og forskningsstillinger §3-10 - §3-15.  
 
Forskriften omtaler institusjonens, søkers og sakkyndig komites rettigheter og plikter ved ansettelse og opprykk. Universiteter og høyskoler kan selv beslutte om de åpner for at ansatte kan søke om overgang mellom stillingskategorier på samme nivå. 

§ 3-10. Kvalifikasjons- og dokumentasjonskrav for kompetansevurdering 

Universiteter og høyskoler skal fastsette:

  •  kvalifikasjons- og dokumentasjonskrav for kompetansevurdering ved ansettelse, overgang og opprykk
  • eventuelle krav ut over minstekravene i §§ 3-2 til 3-7 

Kravene skal tilpasses stillingskategorien, og reflektere nasjonale eller internasjonale standarder for de ulike stillingskategoriene. 

§3-11 - §3-15. Andre saksbehandlingsregler  

Kravene til saksbehandlingsregler er detaljerte og bør leses i sin helhet i forskriften. Saksbehandlingskravene omhandler:

  • § 3-11 sammensetting og oppnevning av sakkyndig komite
  • § 3-12 vurderings- og innstillingsprosessen ved ansettelse
  • § 3-13 hvem som kan søke opprykk
  • § 3-14 adgang til å søke overgang 
  • § 3-15 vurderings- og beslutningsprosessen ved opprykk