Det faglige og det administrative støttesystemet

Faglig og administrativt støttesystem forkortes FAS og er en av Utdanningsforbundets fem medlemsgrupper.

Med over 6000 medlemmer er FAS den mest sammensatte medlemsgruppen i Utdanningsforbundet. De ulike gruppene er spredt på forskjellige tariffområder, med KS, staten og Spekter som de mest sentrale.

Det faglige og administrative støttesystemet har gjennom ulike virksomheter og deres rolle i laget rundt, en viktig funksjon i arbeidet med å oppfylle retten til utdanning for alle.

Medlemsgruppen fyller overordnet sett to ulike roller:

Det faglige støttesystemet

Ansatte i det faglige støttesystemet har en viktig rolle i laget rundt barnehagebarn, elever og voksne i utdanning, ved å bidra til å realisere samfunnmandatet for utdanning. Personer i det faglige støttesystemet har en spesialisert kompetanse som styrker den pedagogiske og spesialpedagogiske praksisen og oppfølgingen i barnehage og skole, eksempelvis gjennom sin stilling i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten), statlig spesialpedagogisk støttesystem (Statped), habiliteringstjenesten, Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP), i barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat), NAV og oppfølgingstjenesten.

Det administrative støttesystemet

Det administrative støttesystemet består av personer på arbeidsplasser med beslutningsmyndighet og oppfølgingsansvar i saker som angår utdanningssektoren. Personer i det administrative støttesystemet er tilknyttet virksomheter som påvirker nasjonalt utviklingsarbeid, politiske prioriteringer og administrative føringer i utdanningssektoren, eksempelvis gjennom Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet, Statsforvalteren og kommunale og fylkeskommunale skolekontor og -etater.

 

 

Alle kommuner og fylkeskommuner skal ha en PP-tjeneste, og tjenesten har sitt mandat gjennom barnehageloven (§ 33) og opplæringsloven (§ 11-13).
   
PP-tjenesten skal bistå barnehagen i arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling for å tilrettelegge barnehagetilbudet for barn med særlige behov. PP-tjenesten skal også sørge for at det blir utarbeidet lovpålagte sakkyndige vurderinger i saker om spesialpedagogisk hjelp. 

PP-tjenesten skal støtte og veilede skolene i arbeidet med tilrettelegging av opplæringen og tidlig innsats. PP-tjenesten skal også hjelpe skolen med kompetanse- og organisasjonsutvikling. I tillegg skal PP-tjenesten være sakkyndig instans ved behov for individuelt tilrettelagt opplæring, fritak fra opplæringsplikten og utsatt eller tidlig skolestart. 

Statped skal bidra til at barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov får muligheten til å mestre egne liv og være aktive deltakere i utdanning, arbeid og samfunnsliv på lik linje med andre. Statped leverer tjenester innen spesialpedagogikk, tegnspråkopplæring og læremiddelutvikling til kommuner og fylkeskommuner over hele landet, i nært samarbeid med PP-tjenesten.

Statped gir også landsdekkende tjenester til samiske brukere gjennom Samisk spesialpedagogisk tjeneste (SEAD). I tillegg har Statped et særlig ansvar knyttet til døvblindhet, både gjennom oppdrag fra Helse Nord, som en del av Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde og som eier av Diamanten skole for elever med døvblindhet. 

Som et direktorat underlagt Kunnskapsdepartementet, gir Statped i tillegg faglige råd til sitt departement i saker tilknyttet deres målgrupper og fagområder.  

Oppfølgingstjenesten skal sørge for at de som har rett til videregående opplæring, og ikke er i opplæring eller arbeid, får tilbud om videregående opplæring, andre kompetansefremmende tiltak eller arbeid.

Oppfølgingstjenesten skal også sikre tverretatlig samarbeid mellom kommunale, fylkeskommunale og statlige instanser som har ansvar for deres målgruppe. 

På NAV-kontorene arbeider statlig og kommunalt ansatte sammen om å finne gode løsninger for brukerne. Kommunene og NAV har avtalt hvilke kommunale tjenester kontoret skal tilby, derfor vil tjenesteinnholdet variere fra kommune til kommune.
 
I tillegg til NAV-kontorene finnes over hundre spesialenheter, deriblant 60 ressurs- og kompetansesentra som ved behov bistår NAV-kontor og brukere. NAV Hjelpemiddelsentral har et overordnet og koordinerende fylkeskommunalt ansvar for hjelpemidler til barn, unge og voksne med ulike tilretteleggingsbehov. Dette innebærer også å være et ressurs- og kompetansesenter for offentlige instanser og andre som har ansvar for å tilrettelegge for og besørge hjelpemidler til mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Barnevernet skal sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien der barnet på grunn av forhold i hjemmet har særlige behov for hjelp. Vanlige hjelpetiltak er for eksempel støttekontakt, avlastning i hjemmet og barnehageplass. Barnevernet kan også formidle plass i fosterhjem eller institusjon. 

Barnevernsmyndighetenes ansvar og oppgaver er regulert i lov om barnevernstjenester og gir barnevernet plikt til å samarbeide med andre tjenesteytere i enkeltsaker. Både personalet i skoler og i barnehager har opplysningsplikt til barnevernet etter respektive lover. 

 

Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) har ansvaret for det statlige barne- og familievernet. Bufetat er organisert i fem regioner, og styrt av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), et fagorgan underlagt Barne- og likestillingsdepartementet. Tjenesten er regulert av Lov om barnevernstjenester og Lov om familievernkontorer. 

Hovedoppgaven er å drive etatens institusjoner og familievernkontorer, og gi spesialiserte hjelpetiltak i hjemmet. Etaten skal bistå barnevernet med å finne det riktige tiltaket og tilbudet til barn som har behov for plassering utenfor hjemmet. 

Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) er et poliklinisk tilbud innen psykisk helsevern for barn og unge. Deres hovedoppgaver er å hjelpe barn og deres familier i form av utredning, behandling, rådgivning og tilrettelegging knyttet til psykiske vansker, atferdsvansker og læringsvansker. 

Barnehabiliteringen er en tverrfaglig tjeneste for funksjonshemmede barn og unge. Barnehabiliteringen har et nært samarbeid med barnehage, skole og PP-tjeneste, og andre institusjoner som BUP og hjelpemiddelsentralen. 

Utdanningsforbundet har medlemmer i ulike virksomheter, også utenfor hovedstrukturen i forbundet. Dette gjelder medlemmer som: 

  • Er ansatt i administrasjon i kommune, fylkeskommune eller hos Statsforvalteren
  • Er ansatt i statlige eller regionale virksomheter, eksempelvis Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet
  • Er ansatt på arbeidsplasser for å sørge for opplæring knyttet til en virksomhet