Slik jobber vi for en bedre barnehage

Utdanningsforbundet jobber for å skape en best mulig barnehage for alle barn og ansatte.

Utdanningsforbundet arbeider for at barnehagelærerprofesjonens faglige og erfaringsbaserte kunnskap skal utgjøre fundamentet for den videre utviklingen av barnehagesektoren.

Særlig arbeider vi for bedre rammevilkår, i form av lovreguleringer og finansiering, slik at det blir mulig å ivareta den norske barnehagepedagogiske fagtradisjonene som grunnlag for å gi alle barn gode barnehagedager.

Tillit til barnehagelærerens faglige skjønn

Utdanningsforbundet arbeider for å styrke tilliten til barnehagelærerens faglige skjønnsutøvelse. Mange kommuner og private barnehageeiere overstyrer det pedagogiske arbeidet ved å pålegge bruk av spesifikke standardiserte verktøy og metoder. Dette er problematisk, da det ikke finnes fasitsvar eller standardløsninger som passer alle barn i alle situasjoner.

Barnehagelærere er profesjonsutøvere som både har plikt til og ansvar for å utøve skjønn i sitt pedagogiske arbeid. Gjennom sin utdanning har barnehagelærerne fått den nødvendige kompetansen til å vurdere hvilke behov og forutsetninger barna har, og hva som dermed er egnede pedagogiske tilnærminger. Disse vurderingene gjøres på bakgrunn av faglig kunnskap og etiske overveielser. Barnehagelærerens metodefrihet er

en garanti mot at alle barn blir vurdert ut fra fastsatte kriterier og utsatt for samme metoder.

Flere barnehagelærere og økt bemanning

Utdanningsforbundet arbeider for at flertallet av de ansatte i barnehagen skal være barnehagelærere. Det er bare barnehagelærerutdanningen som gir kunnskapen og kompetansen til å lede og utvikle barnehagens pedagogiske praksis i tråd med barnehagelovens og rammeplanens føringer.

Parallelt med å øke barnehagelærerandelen arbeider Utdanningsforbundet for økt grunnbemanning. Gjennom satsingen «Tid for de minste» (lenke) viser vi hvor omfattende bemanningskrisen i den norske barnehagesektoren er, og vi har utarbeidet en modell for hvordan krisen kan løses. Denne modellen vil gi økt bemanning og en barnehagelærerandel på 60 prosent, samtidig som plantiden dekkes inn (lenke).

Styrket styrerressurs 

Utdanningsforbundet arbeider for å styrke styrerressursen i barnehagen. Gode barnehager avhenger av å ha en fast tilstedeværende styrer, med tilstrekkelig tid til pedagogisk ledelse. I større barnehager må dette innebære at styrerressursen økes til mer enn ett årsverk.

Styrket styrerressurs vil gjøre det mulig for styreren å være tettere på det daglige arbeidet i barnehagen. Dette vil bidra til utviklingen av barnehagens pedagogiske arbeid, en mer målrettet kompetanseheving og veiledning av de ansatte og et bedre foreldresamarbeid.

Bedre lønns- og arbeidsvilkår 

Utdanningsforbundet arbeider for å bedre barnehagelærernes lønns- og arbeidsvilkår. God lønn og gode arbeidsforhold er avgjørende for å rekruttere og beholde barnehagelærerne i barnehagen. For å kunne utvikle barnehagens pedagogiske praksis, er det avgjørende at barnehagelærerne har tilstrekkelig plantid som de får tatt ut.

Bedre arbeidsvilkår innebærer også tiltak for å redusere det høye sykefraværet som preger barnehagesektoren. Utdanningsforbundet arbeider for et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø, slik at det er godt å komme på jobb i norske barnehager.

Et langsiktig arbeid

Utdanningsforbundet arbeider langsiktig for å styrke både lokale og nasjonale politikeres forståelse av barnehagens formål, innhold og oppgaver. I tillegg har vi kontakt med de administrativt ansatte i kommunene, og byråkratene i Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet.

Gjennom vårt tillitsvalgtapparat arbeider vi aktivt, både for å sette den barnehagepolitiske agendaen, og for å påvirke utfallet når ny barnehagepolitikk legges frem.

Utdanningsforbundets mål er en utvikling av barnehagesektoren til beste for alle barn og ansatte.