Som oppvarming til Barnehagedagen inviterte Fagforbundet, Foreldreutvalget for barnehager og Utdanningsforbundet barnehageansatte, foreldre og andre interesserte til kveldsseminar. Her kan du se opptak av seminaret.
- Startside
- Medlemsgrupper
- Barnehage
- Barnehagedagen
Barnehagedagen 2025 - 20 år!
Neste år fyller Barnehagedagen 20 år! Lek har vært en rød tråd opp gjennom årene, og blir det også i 2025 med slagordet «La leken leve». Som seg hør og bør i et jubileumsår, blir det flere tilbakeblikk og nyheter i våre kanaler før selve dagen 11. mars. Nedtellingen har startet. Bli med oss du også
Barnehagedagen 2025 - 20 år!
Neste år fyller Barnehagedagen 20 år! Lek har vært en rød tråd opp gjennom årene, og blir det også i 2025 med slagordet «La leken leve». Som seg hør og bør i et jubileumsår, blir det flere tilbakeblikk og nyheter i våre kanaler før selve dagen 11. mars. Nedtellingen har startet. Bli med oss du også
Tiden flyr! Når Barnehagedagen går av stabelen 11. mars neste år, er det 20 år siden første markering av dagen. Temaet for 2025 er lek, med slagordet La leken leve!.
I 2025 gjør arbeidsgruppa for Barnehagedagen noe politikerne på Stortinget blir beskyldt for ikke å gjøre, nemlig å lytte til barnehageansatte. Derfor arrangeres årets kveldsseminar i god tid før dagen – allerede 10. februar. Det gir alle sammen bedre mulighet til å hente inspirasjon og tips fra arrangementet inn i markeringen av selve dagen.
Kunnskapsministeren kommer
Som om ikke det var nok, så flytter vi også arrangementet ut av Oslo. Ønsker du å delta fysisk, så er det i Stavanger det skjer, men det vil selvfølgelig også være mulig å delta digitalt.
Nærmere detaljer med påmelding og sted kommer senere, men vi kan avsløre at kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) blir en av gjestene.
Hvorfor lek som tema?
Leken er det som best beskriver den norske barnehagens egenart. For barn er det å legge til rette for, rydde plass til, oppmuntre til og delta i lek, det viktigste personalet i barnehagen gjør.
I rammeplanen for barnehager står det at «Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes».
Det ønsker Barnehagedagen 2025 å bidra til. Med slagordet La leken leve! vil Barnehagedagen løfte frem barns rett til lek, og lekens betydning for barns opplevelse av en god barndom.
Plakat kommer!
Det er barnehagene selv som bestemmer hvordan de vil markere Barnehagedagen. På denne nettsida kommer det nedlastbare plakater, og vi kommer som vanlig også til å legge ut artikler til inspirasjon som omhandler lek.
Lykke til med forberedelsene!
Leken er det som best beskriver den norske barnehagens egenart. Det å gå i barnehage er ensbetydende med å leke og være sammen med andre barn.
Det ligger til barnehagens samfunnsmandat å anerkjenne barndommens egenverdi og ivareta barnas behov for lek (barnehageloven § 1). I rammeplanen for barnehager (s. 20) står det:
Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes.
Dette innebærer en forståelse av at leken skal ha en sentral posisjon i alle barnehager, og at lek er noe verdifullt i seg selv, og ikke et middel for noe annet.
Barn har rett til lek
Dette er den samme leken som barnekonvensjonen (artikkel 31) beskytter: Den leken barna selv opplever som lystbetont og frivillig.
FN (2013, s. 5) definerer lek på følgende måte:
Barns lek er enhver oppførsel, aktivitet eller prosess satt i gang, styrt og strukturert av barna selv; den finner sted når og hvor mulighetene oppstår.
For barn er det å legge til rette for, rydde plass til, oppmuntre til og delta i lek, det viktigste personalet i barnehagen kan beskjeftige seg med. Og skulle du være usikker på hva som er lek, spør barna: Det er barna som vet om de faktisk leker.
Neste år fyller Barnehagedagen 20 år! Lek har vært en rød tråd opp gjennom årene, og blir det også i 2025 med slagordet «La leken leve». Se alle slagordene gjennom historien!
Barnehagedagen har nå blitt markert hver andre tirsdag i mars de siste tjue årene. I 2025 lander dagen på 11. mars.
Som seg hør og bør i et jubileumsår, blir det flere tilbakeblikk og nyheter i våre kanaler før selve dagen 11. mars. Nedtellingen starter til høsten, men vi tjuvstarter med et aldri så lite tilbakeblikk:
Her er alle slagordene og temaene i Barnehagedagens historie så langt
2005 - Oppstart
Barnehagedagen startet i 2005 med bakgrunn i en planlagt kampanje mot forslag til endringer av kompetansekrav og pedagognorm i barnehageloven. Regjeringen gikk tilbake på forslaget, blant annet på grunn av en landsomfattende underskriftskampanje fra foreldre.
Det startet et samarbeid mellom blant annet Fagforbundet og Utdanningsforbundet sammen med initiativtakerne til oppropet, om en felles markering. Regjeringen snudde før den planlagte markeringen, og det hele ble heller en slags feiring over hele landet. Barnehagedagen var født!
2006 - Åpner dørene inn til barnehager over hele landet (uten slagord)
Barnehager åpnet dørene for å vise seg fram som inkluderende læringsarena med plass til alle barn. Målet var å spre kunnskap til politikere og samfunnet ellers om det viktige arbeidet som utføres i barnehagen. Dagen skulle øke forståelsen for barnehagens innhold, rammevilkår, de ansattes arbeid og hva som kan skape god kvalitet i barnehagen.
2007 - Vi har en plan!
Markering av ny rammeplan for barnehagene, med sterkere faglig fokus.
2008 - Alle med!
Kvalitet og innhold - for ALLE barn.
2009 - Barna i sentrum!
I 2009 innføres individuell rett til et barnehagetilbud for alle barn.
2010 - Kom inn og se!
En oppfordring om å besøke barnehagen og lære mer om alt det gode arbeidet som gjøres her - hver dag.
2011 - Vi kan!
Etter storstilt utbygging av barnehageplasser settes søkelyset på kvalitet. - Vi må tenke stort om de små, sa kunnskapsminister Kristin Halvorsen da hunbesøkte Mor Go'hjertas barnehage i anledning dagen.
2012 - Det beste til de minste!
Fremdeles med kvalitet i fokus. Over 2000 barnehager var med på å markere dagen.
2013 - Den beste starten!
Det handler om kompetanse og bemanning som nøkkelfaktorer for en barnehage med god kvalitet. Bemanningsnorm for fagarbeidere og assistenter i barnehagen, samt et krav til å satse på faglærte i barnehagen.
2014 - Jeg har noe å si!
Om demokrati og barns medvirkning. I anledning grunnlovsjubiléet lagde barnehagene sin egen grunnlov, og en barnehage fikk audiens hos kong Harald, på slottet. Kongen refererte til grunnloven de hadde laget i sin tradisjonelle nyttårstale.
2015 - Vi vil ut!
Det er Friluftslivets år, og derfor står barnehagenes arbeid med natur og friluftsliv sentralt i markeringen av dagen. Barnehagene lagde Barnas beste turtips og kronprinsesse Mette-Marit besøkte Geitmyra matkultursenter for barn.
2016 - Les høyt for oss!
I år handler det om barnehagens arbeid med å sikre barn en god språkutvikling med særlig vekt på å lese høyt for barn.
2017 - Vi vil leke!
Tema er barnehagens arbeid med lek og lekens betydning for barns vennskap. Leken og det å ha noen å leke med, er det som barn selv sier er viktigst for å trives.
2018 - La meg skape!
Barns kreativitet i kunstnerisk og kulturelt arbeid.
2019 - Jeg lurer på...
Tema er barns nysgjerrighet og undring.
2020 - Ulike sammen
Det handler om tilhørighet og at det skal være rom for alle. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Det skal være “rom og plass” til alle barn uansett funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn.
2021 - Små steg for kloden
Tema for dagen var barnehagens arbeid med natur og miljø.
2022: Vennskap, du og jeg
Tema for dagen er vennskap. Å skape vennskap og lære barn å beholde venner er viktig for barnet her og nå, og for framtiden.
2023 - Liten og STOR
Årets markering setter søkelyset på betydningen av flere ansatte i barnehagen. Å ha nok ansatte til stede sammen med barna er den viktigste garantien for at barnehagen oppleves som et trygt og samtidig utfordrende sted å være.
2024 - Stedet mitt
Markeringen skal bidra til å synliggjøre hvordan barnehagen og ansatte jobber for å gi barn kunnskap om og erfaring med kulturarven i sitt nærmiljø.
2025 - La leken leve!
Barnehagedagen tar nok en gang opp grunnsteinen for det meste av aktiviteten i barnehagen: LEKEN. I løpet av høsten vil det komme mer utfyllende info åm temaet for 2025, og mer om hvorfor leken er så viktig - for både voksne og barn.
Barnehagedagen 2024 ble markert tirsdag 12. mars og slagordet var "Stedet mitt". Kulturarv er tema. Formålet med dagen er å synliggjøre hva barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen.
Alt under er materiale som ble laget til Barnehagedagen 2024. Materiell til Barnehagedagen 2025 kommer etter hvert. Følg med!
Plakat Barnehagedagen 2024 - bokmål
Plakat Barnehagedagen 2024 - bokmål m/skrivefelt
Plakat Barnehagedagen 2024 - nynorsk
Plakat Barnehagedagen 2024 - nynorsk m/skrivefelt
Plakat Barnehagedagen 2024 - nordsamisk
Plakat Barnehagedagen 2024 - nordsamisk m/skrivefelt
Plakat Barnehagedagen 2024 - sørsamisk
Plakat Barnehagedagen 2024 - sørsamisk m/skrivefelt
Plakat Barnehagedagen 2024 - lulesamisk
Plakat Barnehagedagen 2024 - lulesamisk m/skrivefelt
Plakat Barnehagedagen 2024 - kvensk
Plakat Barnehagedagen 2024 - kvensk m/skrivefelt
I 2024 arrangeres Barnehagedagen tirsdag 12. mars. Markeringen skal bidra til å synliggjøre hvordan barnehagen og ansatte jobber for å gi barn kunnskap om og erfaring med kulturarven i sitt nærmiljø.
Barnehagen er en viktig kulturarena. Det er et sted der barn får kunnskap og erfaring med lokale tradisjoner og muligheten til å oppleve tilhørighet til eget nærmiljø. Derfor er kulturarv valgt som tema for Barnehagedagen 2024. Med slagordet “Stedet mitt” håper vi at barnehager over hele landet vil være med og markere dagen ved å vise fram hvordan man jobber med kulturarv og utforskning av nærmiljøet.
Barnehagen arbeider med nærmiljø og samfunn
Barnehagebarn vokser opp i et mangfold av kulturinntrykk. Barnehageansatte og foreldre har en viktig oppgave med å gi barna gode opplevelser i og rundt nærmiljøet. Gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna opplever glede og stolthet over sin egen kulturelle tilhørighet.
En viktig del av barnehagepedagogikken
Barnehagens lokale tilhørighet og aktive bruk av nærmiljøet er en del av den tradisjonelle norske barnehagepedagogikken. Den tar utgangspunkt i at barnehagen er en del av nærmiljøet og at nærmiljøet har betydning for barns liv. Barn blir kjent med den lokale kulturarven på sitt sted gjennom lek og aktiviteter. Det handler om lokal kultur og historie, men også om at de yngste i samfunnet er viktige medspillere i vår felles kultur.
Kulturarv og foreldresamarbeid
Kulturarv og inkludering går hånd i hånd. Foreldre kan for eksempel komme til barnehagen med ønske om å dele av sin kulturarv. Det kan gi inspirasjon og samarbeid i barnehagehverdagen, i tillegg til å gi barn og ansatte forståelse og kunnskap om ulike bakgrunner og kulturer.
Materiell – seminar – nettside
Hold av mandag 11. mars - da blir det kveldsseminar! Påmelding og mer informasjon ligger lenger opp på siden.
Der finner du også nedlastbare plakater og fagartikler om årets tema. På siden her kan du også lese mer om bakgrunnen for Barnehagedagen og se tidligere års temaer.
På Utdanningsforbundet sin forskningsportal Utdanningsforskning.no finner du også mange interessante artikler om temaet.
Om Barnehagedagen
Dagen markeres årlig over hele landet for å synliggjøre kvaliteten i barnehagen. Barnehager og kommuner står fritt til å velge aktiviteter. Diskuter gjerne hva som kan gjøres hos dere.
Sett av dagen, dette blir spennende. Lykke til med årets barnehagedag! Hilsen arbeidsgruppa for Barnehagedagen fra Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Foreldreutvalget for barnehager.