Roller og ansvar: Sjekkliste for arbeidsplassene

Arbeidsgivere, ledere, tillitsvalgte, verneombud, arbeidstakere og kolleger har alle ansvar i arbeidet mot vold og trusler.

Arbeidsgivere har hovedansvaret å følge opp bestemmelsene i:

  • arbeidsmiljøloven
  • barnehageloven
  • opplæringsloven

Disse lovene har samme rang, hvilket innebærer at både barnas læringsmiljø og de ansattes arbeidsmiljø må ivaretas på samme nivå.

Ledere har ansvaret for å sette arbeid mot vold og trusler på dagsorden og:

  • lage rutiner for arbeidet sammen med tillitsvalgte og verneombud (eksempel))
  • lage handlingsplaner, sette i gang tiltak og evaluere
  • registrere hendelser og skader
  • ha et system for avviksmelding (eksempel)
  • sette av nok tid til opplæring, informasjon og diskusjon
  • informere overordnede om behovet for tid og ressurser til opplæring etc.
  • engasjere de ansatte i dette arbeidet

Tillitsvalgte har medansvar og:

  • er pådriver for å skape engasjement rundt arbeidet
  • videreformidler Utdanningsforbundets meninger
  • iverksetter Utdanningsforbundets vedtak på området
  • gir støtte i situasjoner der et medlem:
    • føler seg utrygg i arbeidssituasjonen, og trenger hjelp til å ta det opp med leder
    • opplever å ikke bli hørt når det meldes fra om volds-/trusselhendelse
    • ikke føler seg ivaretatt etter en volds-/trusselhendelse
    • opplever å stå alene i en vanskelig sak om vold/trussel

Arbeidsplasstillitsvalgt kan alltid kontakte lokallaget hvis en sak om volds/trusselhendelse blir vanskelig å håndtere. Oppstår det saker av juridisk karakter, vil fylkeslaget vurdere om jurister sentralt i Utdanningsforbundet skal kontaktes.

Verneombudet har ansvar for å ivareta arbeidstakernes arbeidsmiljø og:

  • har medansvar for å sette arbeidsmiljø på dagsorden
  • har medansvar for å være pådriver i dette arbeidsmiljøarbeidet
  • skal, hvis det oppdages forhold som kan føre til ulykke eller helsefare, varsle ledelsen og de som er utsatt for faren
  • skal følge med på hvordan de ansatte opplever arbeidsmiljøet
  • skal kontakte leder hvis arbeidsmiljøet ikke er som det skal.
  • kan stenge arbeidsplassen dersom liv eller helse står i fare (AML § 6-3).

Arbeidstakere og kolleger må/bør:

  • etterspørre opplæring
  • engasjere seg og delta i arbeidet
  • sette seg inn rutiner for å håndtere en volds-/trusselhendelse for å kunne bidra til å minimere skadeomfanget