Profesjonsetiske dilemmaer

Her finner du 6 korte video-caser som tar for seg profesjonsetiske dilemmaer i barnehage og skole. Benytt gjerne spørsmålene nederst som utgangspunkt for diskusjon.

Ledelse i barnehagen

Den vanskelige feriekabalen skal legges. Lederen av barnehagen ønsker best mulig kvalitet for barna, men også et godt samarbeidsklima blant de ansatte. Nå ønsker alle de faste, pedagogiske lederne ferie samtidig. Hvordan skal han løse dette?

En av guttene i barnehagen sover dårlig om natten og foreldrene ønsker ikke at han skal sove i barnehagen. Men gutten blir trøtt og krever mye fra de ansatte i en periode på dagen da de andre barna sover. De lar ham derfor sove litt. Skal de fortelle det til foreldrene?

I denne casen møter vi en lærer som opplever at ikke alle hennes elever får den spesialundervisningen de har krav på. Hvor mye skal hun fortelle til foreldrene?

Denne casen er opprinnelig hentet fra førsteamanuensis Frøydis Oma Ohnstad ved Høgskolen i Oslo og Akershus og handler om en lærer som opplever at en kollega krenker en av hennes elever.

Å sette karakterer er vanskelig og denne læreren står oppe i et vanskelig dilemma. Eleven trenger en treer for å komme inn på Politihøgskolen, men læreren er i tvil om han fortjener denne karakteren.

Noen ganger er det vanskelig å vurdere hvor grensen går for kontaktlæreren. Som lærer får du innblikk i elevenes liv og noen ganger kommer de til deg og ber om hjelp. Denne læreren må ta stilling til om hun skal hjelpe en elev som er blitt gravid.

Til diskusjon

  1. Hvilke etiske dilemmaer berøres her?
  2. Hvordan kan Lærerprofesjonens etiske plattform benyttes for å diskutere videre?
  3. Hva står på spill her?
  4. Hva ville du gjort?