Lærerrommet: Hvordan samarbeide godt med foreldrene?

Fordelene med et velfungerende samarbeid mellom skole og hjem er godt dokumentert gjennom forskning. Men hvordan få det til, helt konkret?

Dette er temaet i denne episoden av Utdanningsforbundets podkast «Lærerrommet». Hør den her:

Episode 118: Lærerrommet: Hvordan samarbeide godt med foreldrene ?

To kvinner smiler til kameraet. De sitter i et lydstudioPernille Grepp Knutsen til høyre og Anette Møller til venstre. Foto: Rikke Bjurstrøm 

For å snakke om det utfordrende samarbeidet mellom skole og hjem har vi besøk av to personer med et sterkt engasjement for saken: Pernille Grepp Knutsen er rektor på Berg skole i Oslo. Hun har jobbet som prosjektleder for barnehage og skoleutvikling ved Senter for livslang læring ved Høgskolen i Innlandet - og er medforfatter av boken Gode foreldrerelasjoner. 

Knutsen har med kollega Anette Møller, som tidligere har vært kontaktlærer, spesialpedagog og miljølærer - og nå er sosiallærer på Berg. 

Utnytt fredstiden bedre  

Lærerplanen omtaler foreldrene som en viktig samarbeidspartner for skolen og lærerne. Men dessverre går ikke alltid dette samarbeidet på skinner. Foreldre rapporterer om manglende forståelse og oppfølging fra enkeltlærere og skolen, og mange lærere mangler en trygghet i sin relasjon til elevens foresatte.  
 
– Utnytt fredstiden bedre, er Pernille Knutsens viktigste innspill til lærerne. I episoden gir hun og kollega Anette Møller mange konkrete tips til hvordan en lærer kan skape gode relasjoner til foreldrene. Begge erkjenner at dette kan være litt tidkrevende, men de understreker at et trygt og åpent forhold mellom læreren og elevens foresatte kan bli tidsbesparende på sikt – når det oppstår problemer.

Advarer mot å ringe hjem 

Knutsen og berg svarer blant annet på spørsmål som:  

  • En undersøkelse fra 2007 viser at 10 prosent av foreldrene ikke syns de blir ivaretatt av lærerne når de er bekymret for barnet sitt. Er situasjonen den samme i dag? 
  • Hvordan kan lærere best mulig møte foreldre med en annen kulturbakgrunn enn deres egen?
  • Hvordan er egentlig en «drømmeforelder»? Hva gjør – eller ikke gjør – den perfekte mammaen og pappaen i skolesammenheng?  
    Hvordan skape gode foreldremøter – og hva er såkalte pansermøter?

I episoden advarer Knutsen også mot å ringe hjem når det oppstår episoder med enkeltelever som krever at foreldre involveres.  

– Skulle jeg ha skrevet boken om foreldrerelasjoner i dag, ville jeg ha kalt den «MÅ du ringe hjem?», sier hun blant annet – og forklarer hvorfor. 

Podcast for utdanningssektoren 

Lærerrommet går i dybden på ulike tema innen utdanningsfeltet for å gi våre medlemmer ny og oppdatert kunnskap. Den er for alle som jobber i – eller er opptatt av – barnehage og skole. Abonner på Lærerrommet i podcastkanalen din, den er helt gratis. 
 
Her finner du alle de publiserte episodene av Lærerrommet.