Lærerrommet: Evnerike elever; hvordan hjelpe og støtte dem

En til to elever i hver klasse har et særlig stort læringspotensial. De kalles gjerne høyt presterende eller uvanlig evnerike. Hvis de ikke blir forstått og får faglige utfordringer på sitt nivå, kan de lett ende opp som skolevegrere.

Det er disse elevene – og hvordan skolene kan hjelpe dem på best mulig måte - denne episoden av Utdanningsforbundets podkast Lærerrommet handler om.

Hør den direkte her:

I episoden kan du høre hvordan 12 år gamle Leander Larsen Berg gikk fra å være en rolig og glad gutt til å bli klassens uroelement og klovn da han startet på skolen. Leander kunne lese allerede som treåring, og kjedet seg ulidelig i første klasse.

Ble skolevegrer

Vi har vært i Grimstad og snakket med gutten som nå har hoppet over to klassetrinn - og med moren hans, Kikki Berg. Hun beskriver en tøff kamp for å få lærerne til å se Leanders potensial og behov for faglige utfordringer på sitt nivå.

• Læreren min trodde jeg var dum, sier Leander. Etter hvert utviklet han en så sterk angst for å gå på skolen at foreldrene besluttet å gi han hjemmeundervisning i stedet.

Kjønnsforskjeller

At Leander ikke er alene om å bli misforstått av lærerne sine, kan Ella Idsøe underskrive på. Hun er professor i pedagogisk psykologi ved Universitetet i Oslo og har skrevet flere bøker om uvanlig evnerike barn og elever. Norsk skole svikter elever med særlig stort læringspotensial, mener Idsøe. I denne episoden forteller hun hvilke fire hovedgrupper de særlig evnerike elevene grovt sett kan inndeles i. Hun gir tips til lærerne om hvordan disse elevene kan oppdages – for mange går lett under radaren, og forteller om åpenbare kjønnsforskjeller: Mens jentene gjerne underpresterer for ikke å skille seg ut, reagerer guttene oftere med uro og blir klassens bråkmakere.

Ella Idsøe, professor i pedagogisk psykologi ved Universitetet i Oslo. Foto: Privat

Idsøe svarer blant annet på spørsmål som:

• Mange elever opplever det samme som Leander gjorde; de blir misforstått, og kommer i konflikt med lærerne? Hvorfor skjer dette?
  • Hva viser forskningen om konsekvensene av at denne elevgruppen ikke blir forstått og ikke får faglige utfordringer?
  • Hva kan lærerne og skolene gjøre for å møte denne elevgruppen på best mulig måte?
  • Er forsering (å hoppe over et klassetrinn) et tiltak hun vil anbefale skolene å forsøke generelt?

Podkasten for alle i utdanningssektoren

Lærerrommet går i dybden på ulike tema innen utdanningsfeltet for å gi våre medlemmer ny og oppdatert kunnskap. Den er for alle som jobber i – eller er opptatt av – barnehage og skole. Abonner på Lærerrommet i podkastkanalen din, den er helt gratis.

Her finner du alle de publiserte episodene av Lærerrommet