Lærerrommet: Mobbingens psykologi
Hvem er utøverne av mobbing, hvem rammes – og hvilken betydning har klassen, skolen og hjemmet for mobbing? Dette får du svar på i denne episoden av Lærerrommet.
Hvem er utøverne av mobbing, hvem rammes – og hvilken betydning har klassen, skolen og hjemmet for mobbing? Dette får du svar på i denne episoden av Lærerrommet.
Hvordan kan du som jobber i barnehagen skape et trygt og inkluderende fellesskap. Her får du høre ulike perspektiver på mangfold og konkrete råd og tips til hvordan man best jobber med dette i barnehagen.
En til to elever i hver klasse har et særlig stort læringspotensial. De kalles gjerne høyt presterende eller uvanlig evnerike. Hvis de ikke blir forstått og får faglige utfordringer på sitt nivå, kan de lett ende opp som skolevegrere.
I Tønsberg kommune innfører de nå et prøveprosjekt ved fire skoler der førsteklassingene skal få leke mye mer enn før. Hør hvordan de skal få til det i denne podkasten, og hør også på to andre podkaster om lek.
De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?
Hvorfor er tull og tøys så viktig for de minste, og hvordan kan de voksne bruke humor som pedagogisk verktøy i barnehagen? Svaret får du i denne episoden av Utdanningsforbundets podkast Lærerrommet.
Elevundersøkelsen har påvist en markant økning i andelen grunnskoleelever som opplever mobbing de to siste årene. Kan disse tallene stemme – og hvorfor hjelper ikke de mange gode tiltakene som settes inn i barnehagene og skolene?
Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse.
På nyåret overtar Geir Røsvoll som leder i Utdanningsforbundet. Hvem er han egentlig og hva vil han? I denne podkasten snakker han blant annet om barnehagen, vold mot lærere og hvorfor læreryrket må bli mer attraktivt.
Hva vil det si å opptre krenkende overfor barn og elever? Og hvor går grensen mellom krenking og irettesettelse eller atferdsregulering i barnehagen og skolen?
Hvilke grep kan skolen, lærerne og skolemyndighetene ta for å gjøre ungdommene mindre skolestressa?
Omtrent 50.000 elever ved norske grunnskoler har rett til spesialundervisning. For å få dette må eleven ha en individuell opplæringsplan (IOP). Hvordan må denne planen være for at opplæringen skal fungere?