Podkasten Lærerrommet

I Lærerrommet diskuterer og utforsker vi små og store temaer innenfor utdanningsfeltet. Podkasten er laget for deg som jobber med, eller engasjerer deg, i barnehage, skole eller høyere utdanning.

Siste nytt fra Lærerrommet

Les mer
En mannlig barnehagelærer med minoritetsbakgrunn leker med to barnehagebarn i sandkassa. Det er blader fra trærne på bakken og sola skinner.

Lærerrommet: Hvordan inkludere alle i barnehagen?

Hvordan kan du som jobber i barnehagen skape et trygt og inkluderende fellesskap. Her får du høre ulike perspektiver på mangfold og konkrete råd og tips til hvordan man best jobber med dette i barnehagen.

12 år gamle Leander Larsen Berg sammen med moren  Kikki Berg sitter i en sofa og smiler til fotografen.

Lærerrommet: Evnerike elever; hvordan hjelpe og støtte dem

En til to elever i hver klasse har et særlig stort læringspotensial. De kalles gjerne høyt presterende eller uvanlig evnerike. Hvis de ikke blir forstått og får faglige utfordringer på sitt nivå, kan de lett ende opp som skolevegrere.

En jente sitter med bamsen sin og ser ettertenksom ut.

Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte

De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?

Petter Ruenes Jensen og Kirsten Flaten ler i studio.

Lærerrommet: Slik bruker du humor i barnehagen!

Hvorfor er tull og tøys så viktig for de minste, og hvordan kan de voksne bruke humor som pedagogisk verktøy i barnehagen? Svaret får du i denne episoden av Utdanningsforbundets podkast Lærerrommet.

Jente sitter i skolegangen med hodet i hendene og ser ut som hun gråter. Hun har på seg boblejakke og skolesekken ligger ved siden av henne på gulvet.

Lærerrommet: Hva skjuler seg bak de økte mobbetallene?

Elevundersøkelsen har påvist en markant økning i andelen grunnskoleelever som opplever mobbing de to siste årene. Kan disse tallene stemme – og hvorfor hjelper ikke de mange gode tiltakene som settes inn i barnehagene og skolene?