- Temanotat: Læreplanar – mellom teori, trendar og tradisjon
- Temanotat: Når gammal kunnskap blir som ny. Om sosiale og emosjonelle kompetansar
- Temanotat: Fag og fornying – sentrale idear og begrep
- Fag og fornying – sentrale idear og begrep. Smakebitar frå temanotatet med problemstillingar til drøfting
- Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Særtrykk av av artiklar i Bedre Skole 4/20
- Fagfornyinga – profesjonsutvikling og partsamarbeid. Diskusjonssamling og samandrag av artiklar i Bedre Skole 4/20
Utdanningsforbundets målsettinger for fagfornyelsen er at:
- Overordnet del skal være et viktig verktøy i planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæringen.
- Opplæringen skal bidra til at verdi- og danningsaspektet ved opplæringen kommer til uttrykk i alle fag og på alle trinn.
- Opplæringen skal bidra til bedre sammenheng i og mellom fag og legge til rette for dybdelæring og integrering av tverrfaglige tema i relevante fag.
- Opplæringen blir mer praktisk innrettet, og har større grad av elevmedvirkning. Den skal støtte elevenes personlige utvikling og forberede dem på et arbeids- og samfunnsliv i rask endring.
- Opplæringen har en klar retning, samtidig som det profesjonelle skjønnet blir respektert og ivaretatt.
Utdanningsforbundet har hatt en aktiv rolle i utviklingen av de nye læreplanene, og har blant annet utarbeidet eget støttemateriell for tillitsvalgte og medlemmer.