Kontroversielle temaer i undervisningen

Her kan du se opptak av innledningen fra forskningskafeen "Kontroversielle temaer i undervisningen".

Mange lærere opplever at det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan oppleves krenkende og skape splittelse. I tillegg bidrar også den såkalte "woke- og kanselleringskulturen" til å gjøre det vanskelig å ta opp temaer som utfordrer.

Hvordan kan lærerne i skolen kombinere disse aspektene med skolens formål knyttet til demokratisk dannelse og mestringstro – og hvorfor det er så viktig at lærerne faktisk tar tak i kontroversielle tema i klasserommene. 

I dette opptaket ser du Regine Lundevall Bergersen og Kristin Ask, fra Oslo katedralskole. I tillegg førstelektor Evy Jøsok fra lærerutdanningen ved OsloMet og Martin Sjøen, førsteamanuensis ved Høyskolen på Vestlandet og ved Høyskolen i Volda.