Partssamarbeid – en vei for å oppnå god utdanning

Her kan du følge seminaret digitalt. Du møter Unifah Rosyidi (Persatuan Guru Republik Indonesia), Carlos Vargas-Tamez (UNESCO), Liz Helgesen (Unio), Gerd-Hanne Fosen (Norad) og Marit Himle Pedersen (Utdanningsforbundet).

Utdanning er en menneskerett, og god utdanning bærekraftsmål 4. Verden over er man enige om at god utdanning avhenger av kvalifiserte og kompetente lærere.

Læreres profesjonsutøvelse tar utgangspunkt i god lærerutdanning, forskning, erfaringer og faglig skjønn. Samtidig ser vi utfordringer for lærerprofesjonen til å ha reell medbestemmelse og innflytelse. Fagbevegelsen mener reell medbestemmelse og tillit må prege samarbeidet mellom skolemyndighetene og lærerprofesjonen og at dette er avgjørende for å gi elever god utdanning. Seminaret vil sette søkelys på erfaringer med partssamarbeid innenfor utdanningssektoren i verden i dag.

Se seminaret om partssamarbeid her

Program

09:45-10:00 
Registration and coffee

10:00-10:10 
Welcome

Marit Himle Pedersen – member of the executive board at Union of Education Norway, Framework for social dialogue in Norway

10:10-10:20 
What is ILO, how does it work and what are the main ILO conventions
Liz Helgesen, Head of international relations, Unio 

10:20-10:35 
The democratic governance of education. The cooperation between teachers and their unions and the governmentalstructure to shape the future of education
Carlos Vargas Tamez, UNESCO, Chief of Section for Teacher Development  Head of the Secretariat for the International Taskforce on Teachers for Education 2030 

10:35-10:55 
Social and policy dialogue in Indonesia. How PGRI works to influence education and teacher policy
Unifah Rosyidi, Leader of Persatuan Guru Republik Indonesia and professor at Universitas Negeri Jakarta, Faculty of Education

10:55-11:00
Support to teachers and teaching in Norwegian aid to education
Gerd-Hanne Fosen, Policy Director, Department for Human Development at NORAD

11:00-11:30 
Panel discussion