Praksis i lærerutdanningene – erfaringskonferanse 2023

Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling (NFLP) arrangerte sin årlige erfaringskonferanse 19. septembe. Konferansen ble holdt i Lærernes Hus.

Tema for årets konferanse var praksis i lærerutdanningene. Formålet var todelt:

  • Å diskutere forslag til rammer for arbeidsdeling og samarbeid om praksisopplæring i lærerutdanningene.  
  • Å diskutere hvordan lærerutdanninger forbereder studentene på den praktiske yrkesutøvelsen.  

Konferansen er en arena for deling av kunnskap og erfaringer. På konferansen var det innledninger, erfaringsdeling og gruppearbeid.

NFLP presenterte sitt arbeid med rammer for arbeidsdeling og samarbeid om praksisopplæring, herunder prinsipper om ansvarsfordeling og samarbeid i praksisopplæringen. Rapporten finner du her.

Faglig råd for lærerutdanning pekte på muligheter både i og utenfor den obligatoriske praksisopplæringen, for å forberede studentenes praktiske yrkesutøvelse. Dette er også utgangspunkt for et nytt oppdrag om utvidet praksisbegrep som rådet jobber med.

10.00-11.00 Dørene åpner, registrering, kaffe, te og noe å bite i
 
11.00-11.10
Åpning av erfaringskonferansen 
Steffen Handal, leder, Utdanningsforbundet

11.10-11.20
Åpningshilsen
Oddmund Løkensgard Hoel, statssekretær, Kunnskapsdepartementet

11.20-12.05
Praksis i lærerutdanningene – et historisk perspektiv
Sølvi Lillejord, professor emerita, Universitetet i Bergen

12.05-12.25
Praksis i lærerutdanningene; hvor trykker skoen og hvordan kan det løses?
Kaspara Halkjelsvik, leder, Pedagogstudentene
Natalie Woldengen, nestleder, Lektorstudentene

12.25-12.45
Eksempler på tilrettelegging for praksisstudier
Viktigheten av kvalifisert veiledning av praksisstudenter
Ida Hegna Skreppen, lærer og veileder, Kjeller skole

Hvordan organisere og tilrettelegge for studentens praksis?  
Lisa Mari Lorentzen, rektor, Vigernes skole 
Eivind Stranden, inspektør, Vigernes skole

12.45-13.00 Pause

13.00-13.15
Presentasjon av rapport fra arbeidsgruppe i NFLP: 
Rammer for ansvarsdeling og samarbeid om praksisstudiet i lærerutdanningene
Gunn Gallavara, Utdanningsforbundet
Jorunn Sandsmark, KS
Gørill Warvik Vedeler, UHR-LU

13.15-13.30
Oppdrag om utvidet praksisbegrep - Faglig råd for Lærerutdanning
Siw Skrøvset, leder, Faglig råd for Lærerutdanning
Andreas Lund, nestleder, Faglig råd for Lærerutdanning

13.30-14.05 Pause med noe å bite i

14.05-15.05 Gruppearbeid

15.05-15.15 Pause

15.15-15.45
Panelsamtale
Kristin Holm Jensen, direktør for oppvekst, kultur og utdanning, KS
Kaspara Halkjelsvik, leder, Pedagogstudentene
Asle Holthe, leder, UHR-LU
Steffen Handal, leder, Utdanningsforbundet
Siw Skrøvset, leder, Faglig råd for Lærerutdanning 
Oddmund Løkensgard Hoel, statssekretær, Kunnskapsdepartementet
Moderator: Fredrik Dalen Tennøe, avdelingsdirektør, Kunnskapsdepartementet

15.45-16.00
Veien videre
Siw Skrøvset, leder, Faglig råd for Lærerutdanning

Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling (NFLP) er en nasjonal arena der nasjonale myndigheter, utdanningsinstitusjoner, og eiere, ledere og lærere i barnehage og skole sammen diskuterer og deltar i profesjonsutvikling og med utviklingen av alle lærerutdanningene.

Forumets formål er å dele kunnskap om og synspunkter på lærerutdanning og profesjons-utvikling, og å finne frem til gode og i størst mulig grad omforente tiltak for å styrke norsk barnehage, skole og lærerutdanning.

Forumet ledes av statsrådene i Kunnskapsdepartementet.

Medlemsorganisasjonene er: Elevorganisasjonen, KS, Creo, NHO, Norsk lektorlag,
Norsk studentorganisasjon, Private barnehagers landsforbund, Pedagogstudentene,
Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund, Utdanningsforbundet og UHR-lærerutdanning.

Forumet behandler ikke forhandlingsspørsmål som ligger til partene i arbeidslivet.