Kommunikasjon i rådgivning og veiledning

Om arrangementet

Hvor og når?
torsdag 27. mars kl. 13:30 - tirsdag 29. april kl. 13:30

Digitalt via Zoom

Påmeldingsfrist

20.03.2025

Pris

250,- (Medlem)

500,- (Ikke-medlem)

0,- (Medlem av Lærerstudentene - gratis)

Praktisk ansvarlig

Brit Adam
E-post: [email protected]
Telefon: 95966175

Faglig ansvarlig

Marthe Kragebøl Norvalls
E-post: [email protected]
Telefon: 92602904

Rådgivere i PP-tjenesten deltar i mange ulike profesjonelle samtaler med andre profesjonelle i barnehage og skole, med barn og ungdom og med foresatte. I dette kurset vil vi se nærmere på hvordan metasamtaler kan klargjøre og understøtte veilednings- og rådgivningsprosesser. Du vil også få innblikk i hvilken rolle ulike typer spørsmål spiller i veilednings- og rådgivningssamtaler.

Gruppepris for dette kurset:
750,- (gruppepris for medlemmer, inntil 9 personer)
1000,- (gruppepris for medlemmer, mer enn 9 personer)

I tillegg til enkeltpåmeldinger tilbyr vi nå gruppepris for medlemmer av Utdanningsforbundet. Ved gruppepåmelding skal kun en fra gruppen registrere seg som deltaker, og deretter huke av for valgte gruppestørrelse. Lenke til kurset blir da sendt ut til denne personen.

Målgruppe: ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)

Kurset går over to ettermiddager på Zoom
Del 1: 27. mars kl. 13.30 – 15.30
Del 2: 29. april kl. 13.30 – 15.30

Dette kurset retter seg mot PP-rådgiveres veilednings- og rådgivningspraksis. Teoretiske perspektiver fra kommunikasjonsteorien vil knyttes opp mot konkrete utfordringer i profesjonelle samtaler. Kurset vil omfatte forelesninger, samt spørsmål og drøftinger i smågrupper og i plenum. Kurset består av to deler.

Kurset er digitalt, det blir også gjort opptak som er tilgjengelig for påmeldte deltakere i 30 dager.

Del 1 – 27. mars, kl. 13.30 – 15.30:
Metakommunikasjon i veiledning og rådgivning / profesjonelle samtaler
PP-rådgivere deltar i mange ulike profesjonelle samtaler med andre profesjonelle i barnehage og skole, med foresatte og med barn og ungdom. Noen samtaler vil kalles veiledning eller rådgivning, andre vil karakteriseres som samarbeid mens noen samtaler vil være del av en utredning. Vi kan blant annet stille oss spørsmål om hvordan samtalen rammes inn, hvor og hvordan den gjennomføres, hvem som bør delta i samtalen og hvilke metoder vi benytter i samtalen.

Gjennom begrepet metakommunikasjon kan vi anlegge et analytisk blikk på de profesjonelle samtalene vi deltar i, og med utgangspunkt i Gregory Batesons kommunikasjonsteori vil begrepet presenteres og knyttes til profesjonell samtalepraksis. Metakommunikasjon vil i denne sammenhengen omfatte både de analoge og ikke-verbale sidene ved samtalene så vel som de metasamtalene vi inviterer til. Vi vil se nærmere på hvordan metasamtaler innledningsvis, underveis og avslutningsvis kan klargjøre og understøtte veilednings- og rådgivningsprosesser.

Del 2 – 29. april, kl.13.30 – 15.30:
Å stille spørsmål i veilednings- og rådgivningssamtaler
I samtaler vil en PP-rådgiver veksle mellom å lytte, komme med faglige eller erfaringsbaserte innspill og å stille spørsmål. Spørsmålene vi stiller kan ha ulik hensikt der noen stilles for å samle informasjon eller undersøke en situasjon, mens andre stilles for å utfordre rådsøkeren til å finne nye løsninger. I denne økta vil vi se nærmere på hvilken rolle spørsmål spiller i veiledning og rådgivning.

En modell for spørsmålsstilling utviklet av den kanadiske professoren og familieterapeuten, Karl Tomm, innen systemisk intervjumetodikk vil bli presentert, og vil knyttes til arbeidet som pp-rådgiver. Vi vil se på de ulike spørsmålskategoriene i modellen, og drøfte hvilke spørsmål som kan være gode å stille. Hensikten er å få et større repertoar av spørsmål å stille, og å utvikle et analytisk blikk på egne spørsmål i veilednings- og rådgivningssamtaler.

Om kursholder:
Inger Ulleberg er dosent emerita i pedagogikk ved OsloMet - storbyuniversitetet. Hun er utdannet lærer og spesialpedagog, og har arbeidet med veilederutdanninger og lærerutdanning i en årrekke. Hun har deltatt i forskningsprosjekter knyttet til kommunikasjon i klasserommet med fokus på klasseledelse og klassesamtaler, og har de siste årene arbeidet med videreutdanninger innen veiledning, bl.a. ”Rådgivning og veiledning” for SEVU-PPT 2014-2018 og andre veilederutdanninger ved OsloMet.
Inger Ulleberg har bl.a. skrevet boka Kommunikasjon og veiledning (Universitetsforlaget 2014) og er medforfatter med Per Jensen av bøkene Mellom ordene (2. utg. Gyldendal 2019) og Systemisk veiledning i profesjonell praksis (2. utg. Fagbokforlaget 2025). I 2020 kom boka Kommunikasjon mellom lærer og elev (Fagbokforlaget).

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil bli fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.