Kritisk tenking i barneskolen

Om arrangementet

Hvor og når?
onsdag 19. mars kl. 14:30 - 16:00

Digitalt via Zoom

Påmeldingsfrist

12.03.2025

Pris

250,- (Medlem)

500,- (Ikke-medlem)

0,- (Medlem av Lærerstudentene - gratis)

Praktisk ansvarlig

Brit Adam
E-post: [email protected]
Telefon: 95966175

Faglig ansvarlig

Hege Cecilie Hammer
E-post: [email protected]
Telefon: 48024062

Dette kurset er for deg som ønsker å lære mer om hvordan du kan bruke barnelitteratur og nyheter til å trene elevene dine i kritisk tenking.

Gruppepris for dette kurset:
750,- (gruppepris for medlemmer, inntil 9 personer)
1000,- (gruppepris for medlemmer, mer enn 9 personer)

I tillegg til enkeltpåmeldinger tilbyr vi nå gruppepris for medlemmer av Utdanningsforbundet. Ved gruppepåmelding skal kun en fra gruppen registrere seg som deltaker, og deretter huke av for valgte gruppestørrelse. Lenke til kurset blir da sendt ut til denne personen.

Målgruppe: lærere og ledere i barneskolen, lærerstudenter

I LK20 regnes evnen til refleksjon og kritisk tenking i fag som en del av kompetansebegrepet, og det legges opp til kritisk tenking i alle fag på alle trinn. Dette er en svært viktig kompetanse å utvikle hos dagens barn som er utsatt for et stadig sterkere mediepress og informasjonsflyt.

Dette kurset setter søkelys på hvordan lærere kan jobbe med kritisk tenking på barneskolen. Gjennom bruk av skjønnlitteratur og nyheter for barn, viser vi gjennom forskningsbasert empiri hvordan lærere kan tilrettelegge for barns kritiske tenking. Lærerne vil få noe teoretisk bakgrunn, men mesteparten av kurset vil være praktiske tips til undervisningsmetoder som fremmer kritisk tenking. Vi vil blant annet vise eksempler på oppstartsaktiviteter og klasseromsdialoger. Deltakerne vil også få innsikt i hvilke litteratur og nyheter som egner seg for utgangspunkt for kritisk tenking og hvilke som er mindre egnet.

Om kursholderne
Evy Jøsok er førstelektor ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet. Hun har blant annet deltatt i KriT, et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har hatt som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.

Ingvill Krogstad Svanes er førsteamanuensis ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet. Hun har blant annet deltatt i KriT, et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har hatt som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter. I år har Ingvill permisjon fra OsloMet og jobber som kontaktlærer på 1. trinn på Korsgård skole i Askim.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil bli fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.