Hvordan snakke med barn om skremmende nyheter?

Om arrangementet

Hvor og når?
torsdag 11. sep. kl. 14:30 - 16:00

Digitalt via Zoom

Påmeldingsfrist

11.09.2025

Pris

250,- (Medlem)

500,- (Ikke-medlem)

0,- (Medlem av Lærerstudentene (gratis))

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Marthe Kragebøl Norvalls
E-post: [email protected]
Telefon: 92602904

Vi lever i en urolig verden med et krisepreget nyhetsbilde i media. I dette kurset får du innblikk i hvordan og hvorfor barns redsel oppstår. Du vil også få tips til hvordan du kan ha trygghetsskapende samtaler med barn om skremmende nyheter, slik at du kan bidra til å redusere frykt.

Gruppepris for dette kurset:
750,- (gruppepris for medlemmer, inntil 9 personer)
1000,- (gruppepris for medlemmer, mer enn 9 personer)

I tillegg til enkeltpåmeldinger tilbyr vi nå gruppepris for medlemmer av Utdanningsforbundet. Ved gruppepåmelding skal kun en fra gruppen registrere seg som deltaker, og deretter huke av for valgte gruppestørrelse. Lenke til kurset blir da sendt ut til denne personen.

Målgruppe: Barnehagelærere som jobber med barn over 3 år og lærere i barneskolen, Lærerstudentene

Kurset er digitalt, det vil bli tatt opptak som er tilgjengelig for påmeldte deltakere i 30. dager.

Barn kan bli utrygge og skremt av krisepregede nyheter. De får med seg langt mer enn vi tror. En utfordring er at barn mangler kognitive forutsetninger og livserfaring til å sette sammen informasjonen slik at den blir begripelig og håndterbar.

I dette kurset vil du få innblikk i hvordan og hvorfor barns redsel oppstår. Det gis også innspill til hvordan barnehagelærere og lærere i barneskolen kan invitere barn til trygghetsskapende læringssamtaler, slik at barn slipper å være redde når de ikke trenger å være det. 

Om kursholder: Jon-Håkon Schultz er utdannet lærer og har to doktorgrader: en i spesialpedagogikk og en i medisinsk antropologi. Han er ansatt som professor ved institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT, Norges arktiske universitet. Hans forskningsarbeid omfatter barn og unge som er utsatt for traumatiske hendelser, og hvordan vi i barnehage og skole kan gi best mulig hjelp i etterkant av kriser og traumer.

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakeren vil bli fakturert ved avbud etter avmeldingsfristen.