Helhetlig vurderingspraksis

Om arrangementet

Hvor og når?
onsdag 12. feb. kl. 14:30 - 16:00

Digitalt via Zoom

Påmeldingsfrist

29.01.2025

Pris

250,- (Medlem)

500,- (Ikke-medlem)

0,- (Medlem av Lærerstudentene (gratis))

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal
E-post: [email protected]
Telefon: 92428980

Faglig ansvarlig

Hege Cecilie Hammer
E-post: [email protected]
Telefon: 48024062

I dette kurset skal vi se nærmere på arbeid med vurdering i tråd med læreplanen, forskriften og ny opplæringslov. Vi tar for oss hvordan vi kan forstå og vurdere elevenes kompetanse, også inn mot standpunktvurdering, og hvordan kunstig intelligens påvirker vurdering. 

Gruppepris for dette kurset:
750,- (gruppepris for medlemmer, inntil 9 personer)
1000,- (gruppepris for medlemmer, mer enn 9 personer)

I tillegg til enkeltpåmeldinger tilbyr vi nå gruppepris for medlemmer av Utdanningsforbundet. Ved gruppepåmelding skal kun en fra gruppen registrere seg som deltaker, og deretter huke av for valgte gruppestørrelse. Lenke til kurset blir da sendt ut til denne personen.

Målgruppe: Lærere og ledere i VGO og ungdomsskole, lærerstudenter

I dette kurset skal vi se nærmere på arbeid med vurdering i tråd med læreplanen, forskriften og ny opplæringslov. Vi tar for oss hvordan vi kan forstå og vurdere elevenes kompetanse, også inn mot standpunktvurdering, og hvordan kunstig intelligens påvirker vurdering. 

Kurset vil blant annet komme inn på

  • Lærelyst
  • Egenvurdering som dialog
  • Hva er egentlig kompetanse?
  • Veiledning i og vurdering av prosesser
  • Standpunktvurdering
  • Kunstig intelligens og vurdering

Kurset vil hovedsakelig bestå av foredrag med praksiseksempler. Det vil bli mulighet til å stille spørsmål i chat.

Deltagere bør være forberedt til å oversette praktiske eksempler til egen kontekst, og til å reflektere rundt egen praksis. Som forberedelse kan man lytte til podcasten Utforsk og episoden "Helhetlig vurderingspraksis i skolen".

Presentasjon av kursholder:
Kjell Evensen er prosjektleder ved Høgskolen i Innlandet. Han er tidligere ungdomskolelærer, og har lang erfaring fra vurderingsfeltet. Kjell deltok i læreplangruppa i samfunnsfag. Han er forfatter av flere bøker knyttet til læreplanforståelse og vurdering blant annet «Helhetlig vurderingspraksis», som kom ut i ny utgave i 2024.