Skolelederkonferansen 2021

Faglig ansvarlig

Marianne Olsen Brøntveit
Telefon: 90028789

Utdanningsforbundet inviterer til Skolelederkonferansen 2021! Hva vet vi om utfordringene som venter fremtidens skoleledere i Norge? Og hvilke grep kan man som leder ta for å lede en organisasjon til å bli inkluderende og skapende? Velkommen til inspirerende dager sammen med andre skoleledere hvor blikket både vendes fremover i tid og løfter fram aktuelle og relevante temaer og problemstillinger.

Konferansen avholdes på Thon hotel Arena, Lillestrøm 25. og 26. oktober 2021.

Skolelederkonferansen ønsker å vise og løfte fram de mange sidene som en skoleleders oppgave består av. Etter år med pandemi vil både digitalisering og blikket for de sårbare være sentralt for mange ledere. Men også en fremtid med forventninger om en skole som skal være tilpasningsdyktig, utviklende og inkluderende.

Utdanningsforbundets skolelederkonferanse ønsker å favne om framtid så vel som nåtid og vi er stolte av å ha deltakere som både løfter blikket, inspirerer og utfordrer. Les mer om programmet nedenfor:

Mandag 25/10:

10:00-10:10 - Innledning/åpning av konferansen, ved Steffen Handal, Utdanningsforbundet

10:10-10:20 - Hilsen fra Kunnskapsminister Tonje Brenna

10:20-10:40 - Samtale mellom Steffen Handal og Tonje Brenna, ledet av Turid Buan Øfsti.

10:40-11:10 - Hva kan vi lære av de neste PISA-undersøkelsene? Fredrik Jensen (Universitetet i Oslo)

11:10-11:25 - PAUSE

11:25-12:10 - Tar skolelederne ansvar for personvern og sikkerhet i skolen? Bjørn Erik Thon, Datatilsynet

12:10-12:20 - PAUSE

12:20-13:00 - Er du god å prate med? Lederens rolle i mobbesaker, Kari Stamland Gusfre (Universitetet i Stavanger)

13:00-14:00 - PAUSE/LUNSJ

14:00-14:45 – Parallellsesjoner:

• Partssamarbeid som drivkraft i profesjonsutvikling – hva er lederes rolle? Arnhild Bie-Drivdal,Ph.d. Oslomet
  • Hvordan være leder for den profesjonelle lærer? - i en digital tid, Simen Spurkland, lærer Hennummarka skole

14:45-15:05 – PAUSE/KAFFE

15:05-15:50 - Gjenreisingen av Utøya - En historie for klasserommene, Jørgen Frydnes, daglig leder, Utøya

15:50-16:00 - PAUSE

16:00-17:00 – Pay it forward, Mads Nordmo Arnestad, psykolog, forsker og foredragsholder

19:30: Middag

Tirsdag 26/10:

09:00-09:30: Hvilke utfordringer står fremtidens norske skoleledere overfor? Kirsten Fosshaug Vennebo og Marit Aas, OsloMet

09:30-10:00: Samtale/debatt om fremtidens skoleledere: Marit Aas, Tormod Korpås og Bente Aalberg

10:00-10:10: PAUSE

10:10-11:00 - Å velge rett og lede godt: utvikling av lærernes kompetanse for elevers læring i digitale klasserom, Øystein Gilje og Bjørn Bolstad (Universitetet i Oslo)

11:00-11:15 - PAUSE

11:15-12:00 - PARALLELLSESJONER:

• Digital didaktikk og inkludering – skolebasert kompetanseutvikling, Fredrik Lillestølen Ekren, seniorrådgiver og prosjektleder i Statped
  • Skoleledelsens tilrettelegging for nyutdannede læreres kompetanseutvikling de første årene i yrket Eva Bjerkholt, USN - Universitetet i Sørøst-Norge
  • Hva vet vi om mellomlederen i norsk skole? Marit Aas, og Kirsten Fosshaug Vennebo, OsloMet

12:00-12:15 - PAUSE

12:15-13:00 - Etter 45 år med inkludering - Hvor står vi og hvor går vi? Thomas Koefoed, konsulent og tidligere rektor.

13:00-14:00 – PAUSE/LUNSJ

14:00-14:40 - Inkludering - Hyllevare eller skreddersøm? Mirjam H. Olsen, UiT Norges arktiske universitet

14:40-14:50 - PAUSE/KAFFE

14:50-15:30 - Hvilke verdier skal prege skolehverdagen i tiden som kommer? Henrik Syse, forsker filosof og forfatter

15:30: Avslutning

Priser:
Konferanseavgift kr 3000 (medlemmer i Utdanningsforbundet) og kr 4500 (andre)
I tillegg håper vi du vil være med på felles middag 25.10. på Thon hotel Arena, kr. 650,-

Overnatting
Overnatting er ikke inkludert i konferanseavgiften. Det må bestilles og betales av den enkelte. Pris pr. rom på Thon hotel Arena er kr. 1.555,- pr. natt. Oppgi kode 261020UTDA ved bestilling. Tlf: 66936000 (Gjelder ved bestilling før 25. september).

Vi tar forbehold om endringer i programmet og nok påmeldte. Deltakerne vil bli fakturert ved avbud etter påmeldingsfristen.