Konferanse for videregående opplæring

Om arrangementet

Hvor og når?
tirsdag 23. sep. kl. 10:00 - onsdag 24. sep. kl. 16:00

Lærernes hus

Osterhaus' gate 4 A, 0183 OSLO

Vis i Google Maps
Påmeldingsfrist

09.09.2025

Pris

Gratis

Praktisk ansvarlig

Brit Adam
E-post: [email protected]
Telefon: 95966175

Faglig ansvarlig

Hege Cecilie Hammer
E-post: [email protected]
Telefon: 48024062

Utdanningsforbundet inviterer lærere, ledere og andre som er opptatt av videregående opplæring til en gratis konferanse. Vi spør om LK20 ruster elevene våre godt nok for fremtiden, og har fått med oss et stjernelag av teoretikere og praktikere. Kom og møt forskere som har evaluert de nye læreplanene og implementeringen av dem, og lærere som deler praksiseksempler på hvordan de jobber for å gjøre sine elever yrkes- og studieforberedt.

Konferansen er gratis og kun for medlemmer av Utdanningsforbundet.
Reise og opphold må dekkes av kursdeltaker. 

Konferansen avholdes i Lærernes hus i Oslo, men vil også bli strømmet.  Vi sender lenke til strømming og opptak til alle påmeldte.

Selvom om konferansen strømmes håper vi du har anledning til å delta i Lærernes hus. Det blir servert lunsj begge dager.

Fra programmet

23. september - Yrkesfag

  • Åpning dag 1 v/Ingeborg Lovise Tyse, Sentralstyret
  • Evaluering av LK20, Er elevene bedre yrkesforberedt med LK20?
    Jorunn Dahlback, OsloMet
  • Praksiseksempler
    - Takrenneparadokset - samarbeid om fag- og språkopplæring som forberedelse til yrkeslivet, Malgorzata Wild, HiO
    - Helhetlig fag- og yrkesopplæring, Godalen vgs
  • Yrkesfaglig fordypning - YFF
    Halvor Spetalen, OsloMet
  • Panelsamtale om yrkesfaglig fordypning

24. september - Studieforberedende

  • Åpning v/Morten Skauen Sørmo, Sentralstyret
  • LK20 i praksis
    Jonas Bakken, UiO
  • Elevaktive arbeidsformer og elevmedvirkning
    Jo Helge Schei, FIKS
    Praksiseksempler:
    Ragnar Bjorå, realfag, Fyrstikkaleen skole 
    Siri Hundstadbråten, engelsk, Drammen vgs
  • Panelsamtale om nytt rammeverk
  • EDUCATE - I en ny rapport viser forskere at videregående skoler er godt i gang med å dreie undervisningen i utforskende retning. Det er helt i tråd med målene i den nye læreplanen.
    Nora Mathé, ILS, UiO
    Praksiseksempler v/Thora Storm vgs i Trondhjem har de et eget prosjekt som handler om å gjøre elevene studieforberedte. Tonje Øverland og Vibeke Sæther

Vi tar forbehold om endringer i programmet.