Hva gir kvalitet i barnehagen?

Publisert: 16.10.2024

Kjære politiker i Hovedutvalg for oppvekst, kultur og levekår.   Vi vet at du er engasjert i at barna i kommunen vår skal ha best mulig pedagogisk tilbud i barnehagen. Samtidig ser dere utfordringen mange familier har, knyttet til logistikk med foreldrenes arbeidstid, tilgang på barnehageplass og barnehagens åpningstider. I sist hovedutvalgsmøte ble muligheten for å øke åpningstidene og rullerende barnehageopptak, tatt opp. Utdanningsforbundet organiserer så godt som alle barnehagelærerne i Norge. Sånn er det også i Færder. Vi vet derfor at kvalitet i barnehagen handler lite om åpningstider og mer om innholdet i barnehagedagen. For å gjøre Færder Kommune til en mer attraktiv bokommune for barnefamilier, er det derfor bemanningen som bør økes og ikke åpningstidene.  

Som vi jo godt vet, er kommuneøkonomien stram og det kuttes i budsjettene i alle virksomheter i Færder kommune. Stadig flere barnehagelærere søker seg over til andre yrker, sykefraværet blant ansatte i Færders barnehager er alt for høyt og med dagens minstenorm for bemanning er antall voksne per barn kun teoretisk. Visste du, at med barnehagens lange åpningstid, skjer alle arbeidsoppgaver innenfor åpningstiden? Det vil si at når barnehagelærerne er på viktige møter og planlegger det pedagogiske arbeidet, så telles det som om de er med barna selv om de ikke er det. I løpet av en uke er det flere timer hver dag, hvor to voksne står alene med feks 18 barn. Rammene for bemanning er det politikere som legger, konsekvensene er det barn og voksne i barnehagen som får. 

Innføringen av spesialpedagoger i barnehagene er et eksempel til etterfølgelse for andre kommuner, og med på å øke kvaliteten i våre barnehager. Barna i Færders barnehager har tilgang på høy kompetanse, som kjenner barnehagehverdagen deres godt. Men om åpningstidene økes, vil den spesialpedagogiske ressursen få økt press. 

Sammen med spesialpedagogen er en stabil og tilstrekkelig bemanning i barnehagen det som gir trygge barn i utvikling. Tilstrekkelig bemanning i barnehagen bidrar til at de ansatte lettere ser hvert enkelt barn og kan følge deres interesser, ønsker og behov på gode måter. Dette er ikke minst avgjørende for å gi barna som har særskilte behov for oppfølging et trygt og stimulerende tilbud. Slik rammene er for barnehagen, i dag, er det sjelden tilstrekkelig bemannet. Derfor mener Utdanningsforbundet at i stedet for å øke åpningstidene, bør man undersøke muligheten for å øke bemanningen i barnehagen. Bedre bemanning vil, i tillegg til økt kvalitet, også demme opp for barnehagenes høye sykefravær. Et forsøk i Oslo har nylig vist at ved å øke bemanningen, vil de pedagogiske planene i større grad kunne gjennomføres uavhengig av korttidsfravær hos de ansatte. Forskerne peker også på at økt grunnbemanning vil ha positiv innvirkning på sykefraværet på lang sikt.  

Utdanningsforbundet Færder foreslår to ulike tiltak for å øke kvaliteten og bemanningen i barnehagen: 

Gjør åpningstidene litt kortere: Med det samme antall ansatte fordelt over 30 minutter mindre ila barnehagedagen, øker du grunnbemanningen helt gratis. Vi har en langstrakt kommune: Barnehager ulike steder i Færder vil kunne ha ulike åpningstider.  

Bruk penger på å øke grunnbemanningen innenfor de åpningstidene barnehagen allerede har. Utdanningsforbundet organiserer barnehagelærere og har derfor laget en kalkulator for økt bemanning av pedagoger: Så mye koster det å ansette flere i barnehagen (utdanningsforbundet.no) 

Foreldreundersøkelsen gjennomført av Færder kommune viser at foreldre ikke er så opptatt av åpningstider, som man kanskje skulle tro. Det foreldre er opptatt av er kvaliteten i den tiden barna er i barnehagen. Dessverre er det ikke noe som tilsier at økt åpningstid vil øke kvaliteten i barnehagen og at barnas oppholdstid vil fordele seg utover åpningstiden. Derimot erfarer vi i Utdanningsforbundet Færder at jo lengre barnehagen er åpen, desto lengre oppholdstid har hvert enkelt barn. Lange barnehagedager er ikke et kvalitetstegn – Det er innholdet i dagen som teller.