Budsjettuttalelse

Publisert: 22.11.2024

Utdanningsforbundet Steinkjer har skrevet en uttalelse til kommunedirektørens forslag til budsjett for 2025. Vi forstår den vanskelige økonomiske situasjonen Steinkjer kommune er i, men vi må likevel si ifra når ressurssituasjonen skaper faglig og etisk uforsvarlige tilstander, jf. lærerprofesjonens etiske plattform. Vår lojalitet ligger hos barnehagebarn og elever for å fremme deres beste.

Først av alt vil vi i Utdanningsforbundet Steinkjer gi uttrykk for at vi forstår den vanskelige økonomiske situasjonen Steinkjer kommune er i. Vi skjønner at det ikke er noen, verken i administrasjonen eller blant politikerne, som ønsker den økonomiske situasjonen som vi nå befinner oss i. Hadde økonomien vært en annen, ville man prioritert annerledes også, og sørget for en bedre bemanning både i oppvekst og i helse. Hovedansvaret for at vi har en rik stat og fattige kommuner ligger hos Regjeringa og Stortinget, som Ragnhild Lied i UNIO skrev i en artikkel 30. september 2024:

«Regjeringa og Stortinget leverer reformer og lovnader på løpande band. Stort sett i beste meining. Men så snart vedtaka er gjorde, ofte utan at løyvingane strekker til, blir ansvaret lagt på kommunane (…) Noko må gjerast for å minske gapet mellom retorikk og realitetar. Regjeringa og Stortinget har hovudansvaret for dette.»

Likevel er det vår oppgave som fagforening å peke på de konsekvensene stramme budsjetter fører med seg for barn og elever i Steinkjer kommune. Det er vår plikt å si ifra når mangel på ressurser fører til uforsvarlighet. Utdanningsforbundet Steinkjer har i forbindelse med nedskjæringene i inneværende år snakket mye om forsvarlig drift av skoler og barnehager. Vi balanserer hårfint på lærernormen og bemanningsnormene i barnehagene. Dette sammen med høyt sykefravær og mangel på vikarer fører til at vi er redde for at enhetene ikke kan levere forsvarlige tjenester.

Så, hva legger vi egentlig i forsvarlig drift? Lærere i skole og barnehage er gitt et samfunnsmandat som er nedfelt i barnehageloven- og opplæringsloven. I tillegg har vi læreplanverket for skole og rammeplanen for barnehage som gir et direkte mandat når det gjelder hva skole- og barnehagetilbudet skal inneholde. Når vi ikke klarer å oppfylle lover og forskrifter, har vi ikke forsvarlig drift.

Det er ikke forsvarlig når barn og elever med vedtak om spesialpedagogisk hjelp (ITO) mister tilbudet sitt, fordi spesialpedagogen må brukes som vikar i klasserommet eller på barnehageavdelinga. Det er ikke forsvarlig drift når undervisningsopplegg eller pedagogisk aktivitet i barnehagen må vike plassen, fordi man ikke får tak i vikar, eller fordi læreren må ta seg av elever som utagerer. Det er ikke forsvarlig når minoritetsspråklige barn/elever ikke får det tilbudet de har krav på. Det er ikke forsvarlig når barn med særskilte behov ikke får god nok oppfølging i SFO på grunn av lav bemanning. Det er ikke forsvarlig når elever som henger etter faglig, ikke får forsterket undervisningstilbud for å komme etter. Det er ikke forsvarlig med store grupper i praktisk undervisning. Dette er hverdagen i skoler og barnehager i Steinkjer i dag!

Et av plakatbudskapene som gikk igjen i aksjonen vi hadde i vår var at skolen skal være opplæring, ikke oppbevaring. Det samme gjelder for barnehagebarna. Barnehage skal være et pedagogisk tilbud, ikke tilsyn. Når barnehager og skoler bryter lover og forskrifter, har vi ikke lenger forsvarlig drift.

Utdanning er et politisk ansvar! Skoler og barnehager må settes i stand til å oppfylle samfunnsmandatet, og støttetjenestene må rustes til å ta ansvar på områder der lærernes og barnehagelærernes kompetanse ikke strekker til.