Skole- og tilbudsstruktur - Utdanningsforbundet Østfolds høringssvar

Østfold fylkeskommunes administrasjon har lagt frem forslag til skole- og tilbudsstruktur, og det er åpnet opp for å kunne gi innspill til forslagene. I denne artikkelen kan du lese Utdanningsforbundet Østfold sitt høringssvar.

Utdanningsforbundet Østfold sitt høringssvar på forslag om endringer i skole- og tilbudsstruktur i Østfold fylkeskommune

Utdanningsforbundet Østfold har valgt å skrive en samlet uttalelse i sitt høringssvar, og har ikke delt den opp i de fem spørsmålene administrasjonen har åpnet for i sin høring.
Når vårt høringssvar i realiteten blir et vedlegg til saksdokumentene i to politiske utvalg vurderer vi at det er lite hensiktsmessig å svare opp de fem spørsmålene som ligger i høringen. Vår vurdering er at disse spørsmålene innskrenker våre muligheter til å belyse de utfordringene vi ser at forslaget både har og kan få.

Utdanningsforbundet Østfold ønsker å belyse at tidsperioden fra fylkeskommunedirektøren presenterte sitt forslag til skole- og tilbudsstruktur 7.11 og frem til vedtak skal fattes 4.12, er for kort til at innspill i saken får en forsvarlig saksbehandling. Det er åpnet for en ekstern høring, men fristene for høringen og prosessen knyttet til behandlingen er kritikkverdig.
I høringer er det vanlig at administrasjonen går gjennom høringsuttalelsene og avgjør i hvilken grad de vil ta hensyn til innspillene i det endelige forslaget som blir presentert. I denne saken er høringsfristen på bare to uker og høringen er åpen samtidig som saken behandles i råd og utvalg. Innspillene i høringen blir ikke vurdert av administrasjonen og blir bare forelagt hovedutvalg for opplæring og næring og fylkestinget, som vedlegg til saken.

Denne saken har stor betydning for hele Østfoldsamfunnet. De siste ukene har flere eksterne parter kommet med innspill og forslag til endring i fylkeskommunedirektørens innstilling til vedtak. Det er svært beklagelig og meget uheldig at disse ikke blir vurdert og tatt hensyn til på en bedre måte enn å legge de som vedlegg til sakspapirer i hovedutvalg for opplæring og næring og fylkestinget.
Utdanningsforbundet Østfold oppfordrer fylkespolitikerne til å vurdere om prosessen sikrer en forsvarlig administrativ og politisk behandling av saken.

Utdanningsforbundet Østfold har forståelse for at den økonomiske situasjonen i Østfold fylkeskommune er utfordrende og at det derfor må gjøres tiltak knyttet til den videregående opplæringen. Vi er sterkt bekymret for at statlige myndigheter, med dagens inntektssystem til fylkeskommunene, har en rammeoverføring til Østfold fylkeskommune som utfordrer fylkeskommunens muligheter til å gjennomføre samfunnsoppdraget de er satt til å utføre på en forsvarlig måte. Rammeoverføringene må økes.
Regjeringen bevilget ekstra midler til kommuner og fylkeskommuner 1. november 2024. Fylkeskommunen fikk i underkant av 40 millioner i 2024 og tilsvarende sum i 2025.
Utdanningsforbundet Østfold forventer at deler av den økte rammen for 2025 benyttes til å styrke budsjettet til den videregående opplæringen.

Vi beklager sterkt de konsekvensene ny skole- og tilbudsstruktur vil få for både ansatte og elever. Forslaget fra fylkeskommunedirektøren inneholder to skolenedleggelser og store endringer i tilbudsstrukturen i de videregående skolene. Vi er bekymret for at disse endringene vil gå utover elevenes opplæringstilbud på en slik måte at flere elever ikke vil fullføre og bestå videregående opplæring.

Utdanningsforbundet Østfold er svært bekymret for våre medlemmer og deres arbeidsforhold i tiden fremover. Å legge ned skoler og flytte linjer, påvirker skolekulturen. Fagmiljøer som brytes opp, kan påvirke kvaliteten i opplæringen og de ansattes arbeidsmiljø. Forslagene om å legge ned linjer, øke antallet elever i klasser og legge ned to skoler vil få store og til dels ikke-reversible konsekvenser for ansatte og elever.
Forslaget fylkeskommunedirektøren har presentert, vil gi et nedtrekk i elevplasser og betydelig reduksjon i antall klasser allerede fra 01.08.2025. Vi er derfor sterkt bekymret for overtallighet fra høsten 2025. Samtidig vil dette føre til en betydelig økning i arbeidsbyrde for gjenværende lærere og mindre tid til oppfølging av den enkelte elev.

Utdanningsforbundet Østfold er bekymret over at det gjøres endringer i skolestruktur, og at skoler vedtas lagt ned, før de reelle kostnadene for nybygg og skolestruktur i Fredrikstad er utredet og mer konkrete estimat på kostnader foreligger.
De økonomiske konsekvensene ved å legge ned skoler sett opp mot behovet for nybygg, er ikke tilstrekkelig belyst i rapporten. Vi er bekymret for at kostnadene ved nybygg vil bli høyere enn anslått i rapporten. Å flytte yrkesfagslinjer er kostbart, og det er vanskelige å se at det er gjort realistiske beregninger av hva det vil koste å bygge nytt sett opp mot å videreføre tilbudene i nåværende bygg.
I rapporten finner vi ikke at det foreligger en tilstrekkelig og særskilt utredning som belyser kostnadene knyttet til nybygg opp mot rehabilitering.

Fylkeskommunedirektøren anbefaler forslag B fra administrasjonens utredningsrapport, som ble presentert 28.oktober 2024. Fylkeskommunedirektøren hadde i sitt løsningsforslag noen endringer fra det opprinnelige forslaget.
Utdanningsforbundet Østfold mener det er positivt at restaurant og matfag tilbys på flere skoler enn i det opprinnelige forslaget og at salg, service og reiseliv tilbys i både Fredrikstad og Sarpsborg.
Vi støtter også at avdeling for tilrettelagt opplæring naturbruk (SPAN) får videreføre sin drift i lokalene de har nå. Vi ønsker likevel å uttrykke en bekymring knyttet til hvilke muligheter disse elevene i fremtiden vil ha til å ta del i et større fellesskap ved en skole. Vi savner den faglige og økonomiske vurderingen som ligger bak dette forslaget.
Utdanningsforbundet Østfold kan ikke se at kostnadene ved endringene i forslag B, som fylkeskommunedirektøren presenterte, er belyst tilstrekkelig i sakspapirene.
Dette understreker utfordringen vi som ekstern part har knyttet til å se de reelle innsparingene i forslaget.

Utdanningsforbundet Østfold mener fylkeskommunen ikke kan fortsette planlegging av flyfag dersom dette tilbudet ikke er fullfinansiert fra staten. Å opprette flyfag som landslinje som skal tilby 56 elevplasser, er ikke i tråd med målet om elevens beste. Linja vil ikke nødvendigvis være for våre elever eller lærere, men vil komme høyt presterende elever fra hele landet til gode. Elever som ikke har norsk statsborgerskap eller kan sikkerhetsklareres, vil bli ekskludert. Lærerne på en slik linje vil kunne bli dyre, for spisskompetanse koster, og vil ikke treffe de lærerne som blir overtallige med dagens foreslåtte nedskjæringer.

Utdanningsforbundet Østfold er svært kritiske til forslaget om periodisering av yrkesfaglig fordypning (YFF). Periodisering av YFF vil kunne medføre at færre elever fullfører og består. Større klasser og mindre tid til oppfølging for læreren betyr mindre oppfølging og pedagogisk veiledning for elevene. Det spenner bein under hele lærerprofesjonen, og bryter dessuten med vurderingsforskriften som er tydelig på at læreren har ansvaret for underveisvurdering og standpunkt. Alle andre uker enn praksisukene vil elevene ha fulle uker med teori på skolen. Dette vil gå utover motivasjonen som igjen kan føre til at færre fullfører og består. Vi er også usikre på om det vil være praktisk mulig for skolene å legge til rette for å ta igjen tapt undervisning i andre fag, slik at elevene får riktig antall årstimer i alle fag, ved en slik periodisering.

Utdanningsforbundet Østfold forventer at fylkespolitikerne sikrer at de har oversikt og forståelse av de økonomiske vurderingene av endringene i skole- og tilbudsstrukturen før de gjør vedtak i saken.

 

På vegne av fylkesstyret i Utdanningsforbundet Østfold
Mari Bjerke, fylkesleder
Wenche Pereira, nestleder
Merete Henden, fylkesstyremedlem
Knut Olav Farbrot, fylkesstyremedlem
Siri Reinertsen, fylkesstyremedlem