Oppvekstkonferansen 2024

Onsdag 25.september arrangerte Utdanningsforbundet Østfold og lærerutdanningene ved Høgskolen i Østfold Oppvekstkonferansen 2024. Tema for årets konferanse var «Ungdom i møte med skolen». Arrangementet ble til i forbindelse med markeringen av verdens lærerdag.

Dagen markeres for å rette oppmerksomheten mot lærerens unike rolle, og er en dag for å hedre lærere og lærerorganisasjoner for deres oppgaver og ansvar. Verdens lærerdag markeres 5. oktober hvert år verden over.

Den aller første oppvekstkonferansen

Oppvekstkonferansen er et samarbeid der målet er å rette oppmerksomheten mot lærere og deres unike rolle og viktige ansvar.
Målgruppen for konferansen var lærerutdannere, faglige ansatte ved høgskolen, studenter og medlemmer i Utdanningsforbundet Østfold.
Ambisjonen var å lage en konferanse for lærere, av lærere.
Målet er at dette skal bli en årlig konferanse som arrangeres i forbindelse med Verdens lærerdag.

Konferansen hadde fire økter med dyktige fagfolk som på sin måte belyste utfordringer i ungdomskulturen, hvordan vi best kan møte ungdommer som har utfordringer, mulighetene for å hjelpe ungdom og hvordan vi kan jobbe forebyggende.

imaget8qkq.pngFoto: Utdanningsforbundet Østfold

Gode innledere

Rakel Rode Næss, førstelektor i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge, åpnet konferansen med foredraget «Er du snitch er du ferdig». Rakel har forsket på hvordan snitching påvirker ungdomskulturen og det var flere i salen som ble overrasket over hvor raskt denne kulturen har utviklet seg og hvor sterk påvirkning ungdom har på hverandre. Rakel hadde også råd til hvordan lærere, og andre, kan jobbe med denne problematikken.
Erik Lindbæk Kruse, SLT-koordinator i Fredrikstad kommune, ga en god innføring av hva forebyggende arbeid er og han fikk nok flere til å reflektere over hva vi legger i begrepet forebygging og hvilke tiltak vi benytter og hva vi vet om effekten av tiltakene.

Hanne Ramfjord Aakre, familieterapeut ved Fact-ung i Sarpsborg, ga deltakerne god forståelse av hvordan barn som har vært utsatt for traumer og langvarig og farlig stress reagerer og hvordan og hvorfor disse ungdommene har en annen atferd og reaksjonsmønster enn andre elever. Tiltakene vi bør benytte for disse ungdommene er også tiltak som hele elevgrupper vil ha nytte av.

Hanne Westerfeld Jensen og Eva Dyrnes, hhv. avdelingsleder ved Team Fortene og dosent ved Høgskolen i Østfold, presenterte det praktiske opplæringstilbudet som tilbys for ungdom i alderen 14-23 år i Indre Østfold. Team Fortene har bare eksistert i litt over et år, men de har allerede sett store fremskritt hos elevene som er i dette opplæringstilbudet. Praktisk læring og et tett samarbeid med næringslivet er noen av suksessfaktorene. Eva Dyrnes presenterte følgeforskningen som hun og en kollega gjør knyttet til opplæringstilbudet på Team Fortene.