Vårt høringssvar til skolestruktur 2024 i Halden kommune

Publisert: 19.06.2024

I skjemaet der høringssvar skulle leveres, var det begrensinger på antall ord. Derfor er høringsvaret kortfattet.

I tillegg til vårt høringssvar var alle klubbene fristilt til å skrive egne høringssvar. Fordi vi har medlemmer på alle skolene, var styrets holdning at vi ikke mener noe om hvilke skoler som skal bli nedlagt eller sammenslått. Dette er politikernes ansvar. Vårt svar er levert under "annet" i høringsvarskjemaet.

Høringssvaret er skrevet av et utvidet arbeidsutvalg bestående av  styremedlem Jon Magnus Gravdal, HTV Linda Sem-Strøm, HTV Marlen Røsberg, HTV Marita V. Jacobsen, nestleder Laila Omberg og leder Øyvind Braaten.

Vårt høringssvar er som følger:

Utdanningsforbundet Halden mener kommunen har hatt en ryddig prosess så langt, og vi håper kommunen fortsatt vil fremme dialog slik at den lokale medvirkningen i prosessen kan organisere fram ulike synspunkter og gi prosessen legitimitet. Dette vil gjøre det lettere for politikerne å fatte gode beslutninger.

Utdanningsforbundet Halden forstår at fallende elevtall i Halden fører til mange ledige skoleplasser. Vi forstår kommunens behov for å justere skolestrukturen ut fra dette perspektivet.

Utdanningsforbundet Halden forutsetter at besparelsen etter gjennomført endring i skolestruktur tilfaller skolesektoren, og at det ikke vil gå til å dekke underskudd i andre sektorer i kommunen. På nåværende tidspunkt driftes enhetene på et minimum og på kanten av hva som er forsvarlig. Skolestrukturrapporten påpeker at det helt klart er potensiale til å forbedre resultatene i skolene i Halden. Da må rammebetingelser for godt utviklingsarbeid være på plass. Derfor mener vi at politikerne må øremerke denne besparelsen til skolesektoren.

Alle forslagene i høringsrapporten inneholder nedleggelse eller sammenslåing av ulike skoler.  Vi mener det er svært viktig at de menneskelige faktorene får stort fokus.  Vi vet at disse endringene vil få stor betydning for både ansatte og elever.  Dette vil både gjelde både psykososialt og faglig arbeidsmiljø. Prosessen rundt lærerne på de berørte skoler må derfor starte så raskt som mulig etter at kommunestyret har fattet sitt vedtak.

Utdanningsforbundet Halden har i tillegg følgende kommentarer til rapporten fra KS konsult:

Ved sammenslåing av Rødsberg og Os blir kapasiteten i sentrum utnyttet maksimalt og ledige skoleplasser blir 0. Begge de nåværende skolene er mottaksskoler. Elevtallet er derfor ikke konstant, men stadig i endring.  Hvordan tenker man om dette i forhold til sentrumssatsing og tilflytting av flere barnefamilier?

Vi er bekymret for antall spesialrom om Rødsberg og Os slås sammen. Kunnskapsløftet 2020 løfter fram viktigheten av de estetiske fagene og videreutviklingen av disse. Det skal også bli en mer praktisk skolehverdag. Finnes det plass og rom for dette?

Vi forutsetter at det er tatt høyde for NMBU sitt anbefalte uteareal på 30 kvm. per elev ved en framtidig 1-10 skole. Samtidig lurer vi på om det er undersøkt om det faktisk finnes ledige lokaler i Os allé som kan brukes til skolelokaler om sammenslåing vedtas.

Utdanningsforbundet Halden forventer at eventuelle endringer i skolestrukturen gjenspeiler en investering i fremtidens utdanning, med respekt for de menneskelige og faglige aspektene dette innebærer. Vi står klare til å bidra i det videre arbeidet for å sikre at alle tiltak fører til en styrket og bærekraftig skolesektor i Halden.