Mange kritiske røster til "Fullføringsreformen"

Regjeringen la 26. mars fram "Stortingsmelding 21 – Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden".

Reformen har som mål at ni av ti skal fullføre og bestå videregående opplæring i 2030. Fullføringsreformen - med åpne dører til verden og fremtiden inneholder tiltak for at flere ungdom og voksne skal bestå med studie- eller yrkeskompetanse og være godt forberedt til videre utdanning og arbeidslivet.

Det har allerede vært mange kritiske røster til reformen både fra sentralt hold i Utdanningsforbundet, og mange engasjerte lærere har skrevet kronikker.

Reformene står i kø i videregående skole. Den ene reformen avløser den andre. Dette skaper både usikkerhet og frustrasjon blant lærerne og lederne. Reformen vil bli dyr, og hvis den samtidig også skal «krydres» med karakterbasert skolevalg, er det mange brikker som ikke vil passe sammen.

Det er en mindretallsregjering som legger fram denne stortingsmeldinga. Det er ingen høring på den, men våre representanter i sentralstyret, Thormod Korpås og Thom Jambak følger opp politisk. De skal ha møter med Utdannings- og forskningskomiteen, samt møte de politiske partiene for å for å formidle Utdaningsforbundets synspunkter på de ulike forslagene i meldingen.

Les hva videregående skoles representanter i sentralstyret mener

Vi i Utdanningsforbundet Oslo ønsker at også dere tillitsvalgte og medlemmer kommer med innspill/kommentarer.

Vi legger derfor ut en egen kanal på TEAMS VGS. – Fullføringsreformen.

Lenke: