Budsjettarbeid på skolene

Hensikten med denne oversikten er å gi en hjelp i budsjettarbeidet på skolene.

Innhold

Dokumenter

Tidsaspektet

Budsjettarbeid er et årlig arbeid. Budsjettet følger kalenderåret og ikke skoleåret.  Derfor er det viktig å følge med på regnskapet underveis i skoleåret. De tillitsvalgte skal ha informasjon om rektors forslag til budsjett, regnskap (tertialrapport gitt 1.5 og 1.9.) og økonomi, samt forhold som har betydning for sysselsettingen, jf  Hovedavtalen § 14 f. Tillitsvalgte har krav på å få forklart budsjett og regnskap slik at hen forstår det. Dette er rektors ansvar å imøtekomme. Det er lurt å ha budsjett som et fast punkt på MBU-møtene.

Rekkefølgen ved budsjett

  1. Bystyret vedtar budsjettet til kommunen i desember.
  2. Utdanningsetaten fordeler pengene i stor grad etter prinsippet om at «penger følger eleven», og skolene får et rammebrev rett før jul. Tillitsvalgte skal få informasjon om budsjettforslag, regnskap og økonomi så tidlig som mulig, for å sikre reell påvirkningsmulighet. Hen skal ha tilgang til alle relevante dokumenter og ha rimelig tid til å sette seg inn i sakene.
  3. Rektor skal legge budsjettforslaget frem for drøftinger med de tillitsvalgte på et tidligst mulig tidspunkt og behandle budsjettforslag i MBU før det vedtas i driftsstyret. ATV kan be om at klubbens standpunkter synliggjøres i referatet fra MBU. Det skal komme frem hvilke konsekvenser budsjettet får.
  4. Driftsstyret ved hver enkelt skole vedtar skolens budsjett rundt 20. januar (sammen med skolens strategiske plan og årsplan).
  5. Budsjettarbeidet styres av rammebrev og regnskap. Total regnskapsoversikt for foregående skoleår foreligger ikke før i februar.

Rammebudsjettet

Skolene mottar et rammebudsjett.

I prinsippet skal skolene kunne benytte budsjettet ’fritt’, men det må tas hensyn til:

  • de faste utgiftene
  • de kommunale føringene
  • lov- og avtaleverk

Roller

Klubb og klubbstyret:

  • Har spisskompetanse på fagfelt og elevkunnskap.
  • Kan prioritere og komme med konstruktive løsninger som minimerer skadene, men konsekvensene må synliggjøres. Kan lage uttalelser til driftsstyret, osv.

Tillitsvalgt:

  • Er ansvarlig for å påpeke eventuelle brudd på arbeidstakerrettigheter og argumentere for gode løsninger for arbeidstakerne.
  • Er ikke ansvarlig for prioriteringer eller elevrettigheter, men kan påvirke.

Rektor:

  • Skal informere og legge til rette for den tillitsvalgte i budsjettprosessen. Det er ikke akseptabelt å unngå dette ved for eksempel å henvise til dårlig tid.
  • Må iverksette byrådets og utdanningsetatens prioriteringer og føringer
  • Er ansvarlig for at lov- og avtaleverk overholdes.
  • Er ansvarlig for at budsjettet behandles i MBU før det tas opp i driftsstyret. Det skal være reelle drøftinger.

Driftsstyret:

  • Er ansvarlig for å prioritere og vedta budsjettet.

Viktige spørsmål til budsjettet

  • Hvilke budsjettmessige konsekvenser får kommunens prioriteringer og skolens strategiske plan?
  • Er skolens aktivitet tilpasset skolens budsjett? Stillingsplan – Tilsettinger - Overtallighet?
  • Er det satt av penger til vikarer?
  • Er det satt av penger til kompetanseheving? (Se Opplærings- og utviklingsavtale i tilknytning til Hovedavtalen)
  • Er det satt av tilstrekkelige midler til investeringer og vedlikehold?
  • Er det satt av midler til studieturer, leirskole, ekskursjoner og personalseminar?

Noen tips til slutt

  • Be rektor lage en tidsplan for budsjettarbeidet
  • Be om opplæring i budsjettarbeid (hvordan lese et budsjett…) dersom du er usikker. Dette har du krav på.
  • Husk at det meste av budsjettet er bundet opp av lønnskostnader.
  • Meld deg på budsjettkurset som Utdanningsforbundet Oslo holder tidlig januar.
  • Ta kontakt dersom du lurer på noe!