- Startside
- Fylkes- og lokallag
- Oslo
- Nyheter
- Verktøykassa
- Ansettelser i barnehagen
Ansettelser i barnehagen
Hensikten med denne oversikten er å gi en gjennomgang av rutiner og retningslinjer for ansettelsesprosesser, samt viktige huskeregler for tillitsvalgte som skal delta i prosessen.
Sist endret 23.01.2025
Sist endret 23.01.2025
Ansettelser i barnehagen
Hensikten med denne oversikten er å gi en gjennomgang av rutiner og retningslinjer for ansettelsesprosesser, samt viktige huskeregler for tillitsvalgte som skal delta i prosessen.
Private barnehager
Hvis du jobber i en privat barnehage er det flere av rettighetene i dette dokumentet som er annerledes eller ikke gjelder. Det er lovverket og eventuell egen tariffavtale som gjelder for deg. Det vil bli omtalt i dette dokumentet hva som gjelder for de ulike tariffavtalene i hvert avsnitt.
Fortrinnsrett
Vær oppmerksom på at enkelte søkere kan ha fortrinn fremfor andre søkere. Det gjelder alle tariffområder.
Fortrinnsrett betyr at en person skal velges fremfor andre søkere, så lenge de er kvalifisert for stillingen. De trenger ikke å være best kvalifisert. Dersom det finnes en som har fortrinn til stillingen trenger man ikke å lyse ut stillingen.
Hvis det finnes en person som er overtallig (en person som er fast ansatt, men har mistet jobben på grunn av f.eks. omorganisering eller nedleggelse av arbeidsplassen), og vedkommende er kvalifisert for jobben, har den fortrinn på stillingen. Det finner du i arbeidsmiljøloven § 14-2. For ansatte i Oslo kommune er dette også hjemlet i avtale om omplassering av overtallige.
Andre som har fortrinnsrett til en ledig stilling, er deltidsansatte. Fast ansatte i deltidsstillinger skal tilbys å utvide sin stilling inntil 100 % dersom hen er kvalifisert. Dette er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 14-3 og fellesbestemmelsenes § 2.1 dokument 25 del A.
Arbeidstakere som har gjennomgått attføring eller skal omplasseres i henhold til attføringsreglementet for Oslo kommune, har fortrinnsrett til ledig stilling dersom de er kvalifisert til stillingen.
Deltakelse av tillitsvalgte
Her er det ulike avtaler i de ulike tariffområdene.
Oslo kommune:
Hovedavtalen (dok. 24) § 3.2 regulerer deltakelsen. Berørte organisasjoner, som i henhold til egne vedtekter og /eller overenskomster organiserer aktuelle stillingskategorier, har rett til å delta i ansettelsessaker.
Det betyr at tillitsvalgt skal være med i hele prosessen - fra utvelgelse av kandidater, intervju, til å skrive innstilling. Tillitsvalgt skal også være med i utformingen av utlysningsteksten. I samarbeid med den tillitsvalgte avgjør leder hvem som skal innkalles til intervju. Selv om leder har styringsrett (siste ordet) på utvelgelse av kandidater til intervju, gjelder ikke styringsretten i innstillingen. Det betyr at den tillitsvalgte ikke trenger å bli enig med leder om hvem som skal innstilles som nr. 1, hvis de har en annen kandidat de mener er best kvalifisert (se under punktet innstilling). Gå gjennom søkerlisten og sjekke at søkere med bedre kvalifikasjoner og lengre ansiennitet ikke blir forbigått når det skal kalles inn til intervjuer. Det som står i stillingsutlysningen er bindende og skal i tillegg til kvalifikasjonskrav tillegges vekt for hvem som innkalles til intervju.
Ledelsen skal snarest mulig orientere de tillitsvalgte om nyansettelser og gi nyansatte beskjed om hvilke arbeidstakerorganisasjoner som er representert i virksomheten, samt hvem som er tillitsvalgt.
Det betyr at man ikke har rettigheter til å delta på intervjuene, men har mulighet til å ha en praksis der den tillitsvalgte allikevel er deltakende.
Tillitsvalgte har rett til å uttale seg om tilsetting, overflytting, opprykk og forfremmelse til stillinger innenfor sitt område.
De tillitsvalgte kan ikke kreve deltakelse, men det gis åpning for deltakelse i ansettelsesprosessen, i og med at man har rett til å uttale seg. Dette bør avklares med arbeidsgiver.
Utlysning av stillingen
I arbeidsmiljøloven §14.1 står det at arbeidsgiver skal informere arbeidstakerne om ledige stillinger i virksomheten. Dette gjelder for alle tariffområder.
I Oslo kommune forpliktes arbeidsgiver til at alle stillinger skal utlyses offentlig. Unntaket er dersom det er stillinger som varer mindre enn 6 måneder.
Utlysningsteksten bør være et resultat av drøftinger mellom leder og tillitsvalgt. Det som står i utlysningsteksten, er bindende.
Alle barnehager:
Barnehageloven forplikter alle eiere som ønsker å tilsette noen i en dispensasjon å forsøke å få tak i kvalifisert personell i forkant. Utdanningsforbundet mener det betyr at stillingen har vært offentlig utlyst minst to ganger.
Det er viktig at det blir oppgitt rett lønn og riktig krav til utdannelse i utlysningsteksten.
Intervju
Ved utvelgelse til stilling skal det foretas intervjuer. I samarbeid med den tillitsvalgte avgjør leder hvem av søkerne som innkalles. Som en del av prosjektet Oslo Extra Large har Oslo kommune gått inn for at man skal innkalle minst en person med minoritetsbakgrunn til intervju dersom det er slike kvalifiserte søkere.
Som tillitsvalgt skal du sørge for at alle søkerne får like vilkår under intervjuet. Det er viktig at tillitsvalgt påser at alle søkere blir behandlet likt og med respekt. Tillitsvalgte har ansvar for alle søkere i en ansettelsesprosess og har ikke spesielt ansvar for egne medlemmer.
Du kan sørge for at søkerne føler seg vel under intervjuet. Introduser deg som tillitsvalgt og at du representerer søkeren.
Det er arbeidsgiver som leder intervjuene, men den tillitsvalgte har også mulighet til å stille egne spørsmål. Avklar dette med arbeidsgiver på forhånd.
I intervjuet må du passe på at arbeidsgiver ikke stiller spørsmål som er i strid med arbeidsmiljøloven. Eksempler på spørsmål som ikke skal stilles er spørsmål om seksuell orientering, politisk tilhørighet eller om de er medlem av arbeidstakerforeninger. Dette står det om i arbeidsmiljøloven § 13-4. Det bør heller ikke stilles irrelevante spørsmål om privatlivet. Spørsmålene skal ha relevans for stillingen.
Spørsmål om graviditet, om man er eller kommer til å bli, skal unngås. En forskjellbehandling av kvinner pga. graviditet er ulovlig. Dette står i likestillings- og diskrimineringsloven §10.
Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte. Dette er hjemlet i arbeidsmiljøloven § 9-3 og likestillings- og diskrimineringsloven § 6 og 30.
Referanseinnhenting
Etter at intervjuene er gjennomført, skal det innhentes referanser for søkere som vurderes innstilt. Det er arbeidsgiver som kontakter referansene søker har oppgitt. Det skal ikke hentes inn referanse fra andre enn de som er oppgitt av søkeren.
Innstilling
Viktige spørsmål: Er det noen som har fortrinnsrett? Hvis nei, hvem er best kvalifisert?
Både i KA, PBL og Oslo kommune sine tariffavtaler står det at det i første rekke skal tas hensyn til søkerens kvalifikasjoner. Det må også tas hensyn til det som etterspørres i utlysningsteksten.
Det finnes også et forvaltningsrettslig prinsipp (som ikke er lovfestet) om at den best kvalifiserte skal tilsettes. Det betyr at arbeidsgiver skal ta utgangspunkt i utdanning, praksis og skikkethet for stillingen.
I Oslo kommunes «Handlingsplan for likebehandling og økt rekruttering av personer med minoritetsbakgrunn til stillinger i Oslo kommune» står det at det ikke skal stilles høyere kompetansekrav enn stillingen fordrer. Det er også et mål for Oslo kommune at 5 % av de nytilsatte skal være personer med nedsatt funksjonsevne.
Likestillings- og diskrimineringsloven § 11 åpner for positiv særbehandling der et kjønn er underrepresentert. Det vil si at i en barnehage med stor overvekt av kvinnelige ansatte, og hvor en kvinne og en mann er like godt kvalifisert, kan mannen velges med begrunnelse i at han er mann.
Oslo kommune:
Det skal lages en innstilling som inneholder en begrunnet vurdering og rangering av søkere som er intervjuet, og der det fremkommer hvem man vil ansette. Når du har tatt en avgjørelse på hvem du mener er den best kvalifiserte snakker leder og tillitsvalgte sammen. Er de enige skriver arbeidsgiver en felles innstilling. Ved uenighet, skrives hver sin innstilling og nytt møte avtales innen en uke. Man kan kun melde uenighet på den som er innstilt som nr.1. Dersom det fortsatt er uenighet om den som innstilles som nr.1, skal virksomhetsleder sende saken til byrådsavdeling for næring og finans til endelig avgjørelse. Leder har ikke mulighet til å ansette uten enighet i innstillingen.
Hvis det er tvil eller usikkerhet ved vurdering av innstillingen, ta kontakt med bydelslaget i din bydel eller Utdanningsforbundet Oslo.
Klagerett
Den generelle klageretten i forvaltningsloven gjelder ikke for tilsettingsvedtak.
Selv om søkeren ikke kan klage på innstilingen, kan vedtaket likevel være gjenstand for overprøving av Sivilombudet, likestilling- og diskrimineringsombudet eller av domstolene. De som mener seg forbigått, må eventuelt selv klage, men kan få råd fra Utdanningsforbundet Oslo før klage sendes.
Søkers rettigheter til innsyn
Dette gjelder kun offentlige stillinger.
Søkerne har rett til å få utlevert følgende opplysninger ved forespørsel (forvaltningsloven):
- Utvidet søkerliste (navn, alder, utdanning og praksis på alle søkere)
- Opplysninger om seg selv (selve referatet fra intervjuet), men ikke vurderingene som er gjort
- Opplysninger om seg selv som er framkommet gjennom referanser
- Søknaden til de søkerne som er innstilt
- Instilling, men ikke begrunnelsene
Rett på fast ansettelse etter midlertidig ansettelse i tre år (3-årsregelen)
Ansatte som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i vikariat/engasjement i mer enn tre år, er å anse som fast ansatt, og ansettelsesforholdet kan ikke bringes til opphør ved utløpet som forutsatt i den midlertidige arbeidsavtalen. Også ansettelsesforhold i andre virksomheter i kommunen kommer i betraktning. Se Arbeidsmiljøloven § 14-9 for ytterligere detaljer.
Husk at man må ha sammenhengende kontrakter, være kvalifisert for stillingen samt være i samme type stilling (f.eks. være barnehagelærer i samme barnehage, eller i barnehage A, B og C) for å innfri treårsregelen.