UKEINFO 25-2024

Innhold bl.a.: Sommerhilsen fra ledelsen/ UDF Oslo har sommerstengt i juli måned/ Sykdom i ferien/ Vinnerne av tegnekonkurransen til Pride 2024!/ Registrering av ATV/

Sommer.jpg

Nå nærmer sommeren seg med stormskritt, og vi ønsker å takke dere for året som har gått. Inneværende skole- og barnehageår startet med et nytt fylkesstyre. Arbeidet var preget av at vi stod ovenfor et kommunevalg og forberedelser til landsmøtet i Utdanningsforbundet.

Kommunevalget resulterte i et byrådsskifte, og vi fikk nye politikere og ny politikk å forholde oss til. Fylkesstyret har jobbet med å få innpass på ulike arenaer slik at vi kan påvirke med Utdanningsforbundets politikk til det beste for barn, elever og ansatte i Oslo.

I november avholdt Utdanningsforbundet sitt landsmøte. Ny ledelse ble valgt, og mange viktige politiske vedtak ble fattet. Utdanningsforbundet Oslo fikk blant annet gjennomslag for at Utdanningsforbundet skal yte motstand mot nasjonale prøver.

Utdanningsforbundet har i denne perioden hatt «Tid for de minste» som en satsing for hele organisasjonen. Alle ledd har jobbet med å styrke bemanning i barnehagen. For Utdanningsforbundet Oslo har ikke dette vært et nytt arbeid, men noe som hele tiden står i fokus i vårt arbeid med arbeidsgiver og politikere. I tillegg har vi hatt 1.klasse i grunnskolen, overfylte klasser på videregående og voksenopplæringen som prioriterte områder.

I vår bestilte Utdanningsforbundet en rapport om arbeidstid i barnehagene i Oslo kommune. Kort oppsummert viser den at bemanningssituasjonen i barnehagene har stor innvirkning på arbeidstiden til barnehagelærerne. Planleggingstiden er under press og mange jobber gratis for kommunen. Dette har medlemmer meldt om lenge. Denne rapporten er en god dokumentasjon på det vi har meldt om, og det vi kommer til å ta opp med arbeidsgiver videre.

Samtidig med dette har vi jobbet mye med digitalisering og hvordan KI påvirker lærernes arbeid med vurdering og undervisning. Vold og trusler i Osloskolen har vært et annet område vi har jobbet mye med. Dette er saker som har stor inngripen i læreres arbeidshverdag på ulike måter, og som det er helt nødvendig at arbeidsgivere og politikere blir realitetsorientert om, og tar på alvor.

Forhandlingene i vår resulterte i en reallønnsvekst for alle medlemmer i Oslo kommune, noe som var hovedmålet. Dessverre fikk vi ikke avverget lokale forhandlinger, og i høst kommer fylkeslaget til å jobbe mye med dette. I skrivende stund er ikke uravstemningen klar, men kommunen vil få beskjed på fredag om våre medlemmer har stemt ja eller nei til resultatet som forelå etter at vi hadde vært i mekling.

Våre medlemmer på statlig område var ute i streik etter mekling. Vi takker alle som bidro inn i streiken! Resultatet vil først bli klart etter å ha vært oppe i rikslønnsnemda til høsten.

Konfliktberedskap er jo et viktig arbeid tilknyttet tarifforhandlinger. Organisasjonen må stettes i stand til å kunne gå i streik. Dette krever mye arbeid på fylkesnivå, bydelsnivå og ute på den enkelte arbeidsplass. Takk til alle tillitsvalgte for arbeidet som er nedlagt slik at organisasjonen er beredt for streik!

Krigen i Gaza, som nå har vart i ni måneder, har ført til ufattelige lidelser. Utdanningsforbundet fordømmer i en uttalelse fra landsmøtet all krig og terror mot sivile, og oppfordret partene til våpenhvile; Uttale: Stopp krigen!  Representantskapet i Utdanningsforbundet krevde i siste møte at partene godtar våpenhvilen som er fremmet av FN;  Våpenkvile i Gaza no!  Fylkesstyret vedtok før jul å gi fem kroner per medlem for å hjelpe de som er rammet av krigen. Utdanningsforbundet Oslo ga 70.000 kroner til Flyktninghjelpen, og 5.000 kroner ble gitt til Støttegruppen for palestinsk fotball.

Neste uke går vi inn i siste uke av Pride her i Oslo. Vi oppfordrer våre medlemmer som fortsatt er i byen å besøke vår stand i Pridepark, og å delta sammen med oss i paraden neste lørdag!

Dette var en liten oppsummering av arbeidet vi har gjort dette skoleåret. Men det er alt arbeidet ute i barnehager, fagsentra, skoler, voksenopplæringen, PPT og alle andre arbeidssteder der vi har medlemmer, som bidrar til en bedre hverdag – hver dag - for byens innbyggere, en stor takk til alle medlemmer!

Og en spesielt stor takk rettes til alle dere tillitsvalgte for alt godt arbeid i året som er gått, med ønske om en god og velfortjent sommer til alle sammen!

Hilsen

Marianne                          Stine                               Bendik
Fylkesleder                        1. nestleder                      2. nestleder

Hovedtariffoppgjøret i KA ble avsluttet 13. juni og resultatet gir en samlet økonomisk ramme på 5,2 prosent.

– Vi er fornøyde med å ha sikret reallønnsvekst for våre medlemmer, sier Gun Hafsaas, Unio KAs forhandlingsleder.

Årets lønnsoppgjør i kirken (tariffområde KA) endte på samme nivå som frontfaget og andre tariffområder.

Les hele saken her: Lønnsoppgjøret: Enighet i KA (utdanningsforbundet.no)

Onsdag 5. juni var det forhandlinger (fase tre) mellom Unio og Spekter. Det økonomiske resultatet ble en ramme på 5,2 prosent, noe som er i tråd med frontfaget. Og pensjonsavtalen er videreført.

Alle andre virksomheter i Spekter har i år kommet til enighet, mens det har vært uenigheten mellom Utdanningsforbundet og Norlandiabarnehagene om pensjon.

Les hele saken her: Tariffoppgjør i Spekter – enighet med Norlandia (utdanningsforbundet.no)

Telefon.png

Ved akutt behov for bistand kan vi nås på e-post [email protected].

E-post vil bli lest en gang i døgnet. Kun henvendelser som ikke kan vente til august, vil bli besvart.

Vi har redusert bemanning i periodene 24.6. -28.6. og 1.8.– 9.8.

Sentralbordet er betjent, men vi vil i disse periodene kun prioritere hastesaker.

Sykdom.png

Ferieloven bestemmer at hvis du er syk når ferien begynner eller blir syk mens du har ferie, har du rett til erstatningsferie:

Ferieloven - § 9 - 1 Ferieavvikling under sykdomsfravær mv:

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien".

"Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.”

Lærere i Osloskolen har hatt en avtale der man har ikke har tidfestet når de siste fire feriedagene til lærerne skal legges, slik alle andre arbeidstakere i kommunen har. Fra nå av skal lærere ha tidfestet fem ukers ferie, ikke bare fire uker og en dag som tidligere.

Etter forhandlinger har vi nå fått stadfestet at de siste fire dagene avtalefestet ferie skal avvikles, noe som betyr at hver arbeidstaker nå skal vite når man har disse fire feriedagene. I år er vi enige med Utdanningsetaten at vi anbefaler skolene å legge disse dagene til de fire første dagene av høstferien, og at man fra 2025 anbefaler å legge disse dagene i forkant av den lovfestede ferien i juli, slik at man har fem uker sammenhengende ferie.

Konsekvensen av dette blir, slik Utdanningsforbundet ser det, at man skal ha erstatningsferie på vanlig måte dersom man blir syk disse dagene i høstferien og kan dokumentere dette.

Dette betyr at dersom en ansatt blir syk i høstferiens fire første dager, og oppfyller kravene om å kunne få erstatningsferie, kan be om dette, slik man ville gjort dersom man ble syk i løpet av den lovfestede ferien i juli.

For sommeren 2024 gjelder derfor fortsatt bestemmelsen (pkt. 3.1.2.2)  om at lærere avvikler ferie i juli måned, øvrige fridager i elevenes sommerferie er såkalt arbeidsfrie perioder. Det er altså kun sykdom i juli måned som kan kreves kompensert opp til 4 uker og 1 dag. Det er viktig at man kan framlegge legeattest som dokumentasjon på sykdommen, og at man samtidig skriftlig legger fram krav om erstatningsferie. Erstatningsferien må normalt tas ut i løpet av ferieåret, det vil si innen utgangen av kalenderåret. Tidspunkt for erstatningsferie avtales med arbeidsgiver.

Tusen takk for alle flotte bidrag som ble sendt inn til årets tegnekonkurranse i forbindelse med Pride. Vi har kost oss stort med å se igjennom alle tegningene.

Vinnerne er 2A på Bjølsen Skole og 6C på Holmen skole!

Vi henger opp vinnerbidragene på veggen på vår stand i Pridepark. Alle tegningene som er sendt inn er laminert og vil være tilgjengelig for de som har lyst å se på dem. Vi vet at mange kommer innom standen vår kun for å se på de flotte bidragene.

Valg av tillitsvalgt.jpg

Det er mange arbeidsplasser som ennå ikke har fått valgt og registrert tillitsvalgt for skole- og barnehageåret 2024-2025. Vi anbefaler å sette opp valg av tillitsvalgt på et klubbmøte snarest! Fortsetter nåværende tillitsvalgt, så skal dette også registreres i tillitsvalgtverktøyet.

I henhold til vedtektene, er fristen for valg av tillitsvalgte på arbeidsplassen 15. mai (se lenke under).

Tillitsvalgtvervene blir avsluttet 31. juli 2024 (for dem som ble registrert for ett år) . Unntaket er barnehage, der avsluttes tillitsvalgtvervene 31. august 2024 (for dem som ble registrert for ett år). Etter denne dato har dere ikke tilgang til tillitsvalgtverktøyet, og kan ikke registrere ny tillitsvalgt eller forlenge eget verv.

Dette nyhetsbrevet ble sendt ut til alle ATV 15. mai: I dag (15. mai) er fristen for å velge tillitsvalgt på arbeidsplassen
Utdanningsforbundets vedtekter §73.2: Ordinære valgmøter i klubben avholdes hvert år innen 15. mai.

Les mer om hvordan du registrerer verv på udf.no/oslo