UKEINFO 21-2024

Innhold: Tariff 2024 Oslo kommune og stat, kurs for ATV om tariffoppgjøret, registrering av ATV, Unio-frokost før Prideparaden, vi ønsker vakter til Pridestand, medlemstipend.

724 personer tas ut i streik fra 27.mai i Oslo dersom de pågående meklingene ikke fører fram. Det er skoler, barnehager og helsetjenester i bydel Grünerløkka, samt helse- og sykehjemsetaten som vil merke dette uttaket mest.

Dersom partene ikke kommer til enighet innen utgangen av torsdag 23. mai, vil det være streik i Oslo kommune fra og med fredag 24. mai. Da tas kun 19 nøkkelpersoner ut i streik.

Men allerede fra 27.mai har Unio i dag varslet en rask opptrapping med streik for hele 724 flere personer i ulike etater.

Les hele artikkelen på utdanningsforbundet.no

Hold deg oppdatert om hovedtariffoppgjøret - følg med på nettsidene til unio.no og utdanningsforbundet.no!

Dersom det ikke blir enighet i mekling innen fredag 24. mai, går Unio til streik i Oslo kommune. I første omgang har Unio varslet streik for 19 nøkkelpersoner i ulike etater.

Forhandlingsleder Marianne Lange Krogh i Unio Oslo kommune mener kommunen ikke viste vilje til å komme til enighet da forhandlingene ble brutt tidligere i vår.

– Det er urovekkende at Oslo kommune ikke viser større vilje til å få til en løsning. Det er stor mangel på kvalifiserte ansatte i mange av de kommunale tjenestene, og dette vil bare forverres i årene som kommer hvis man ikke klarer tiltrekke seg og beholde nødvendig arbeidskraft, sa hun da partene brøt forhandlingene.

Les hele artikkelen på utdanningsforbundet.no

Forrige uke varslet Unio arbeidsgiver om et mindre forberedende streike-uttak i ulike deler av landet. Disse vil planlegge og eventuelt iverksette et større streike-uttak av Unios medlemmer over hele landet og i flere ulike virksomheter.

– Selv om vi varslet et begrenset streike-uttak i første omgang, så er vi raskt klare til å trappe opp en streik. Omfanget av streike-uttaket og hvordan dette vil ramme vil vi varsle under meklingen denne uken, dersom vi ser behov for det. Det sier lederen av konfliktberedskapen i Unio stat, Ørjan Hjortland.

Les hele artikkelen på utdanningsforbundet.no

Det skal velges og registreres tillitsvalgt for skole- og barnehageåret 2024-2025. Vi anbefaler å sette opp valg av tillitsvalgt på et klubbmøte i mai. Fortsetter nåværende tillitsvalgt, så skal dette også registreres i tillitsvalgtverktøyet.

Tillitsvalgtvervene blir avsluttet 31. juli 2024 (for dem som ble registrert for ett år) . Unntaket er barnehage, der avsluttes tillitsvalgtvervene 31. august 2024 (for dem som ble registrert for ett år). Etter denne dato har dere ikke tilgang til tillitsvalgtverktøyet, og kan ikke registrere ny tillitsvalgt eller forlenge eget verv.

Dette nyhetsbrevet ble sendt ut til alle ATV 15. mai: I dag (15. mai) er fristen for å velge tillitsvalgt på arbeidsplassen
Utdanningsforbundets vedtekter §73.2: Ordinære valgmøter i klubben avholdes hvert år innen 15. mai.

Vi anbefaler å sette opp valg av ATV som tema på et klubbmøte i mai (snarest). Når tillitsvalgt er valgt (eller gjenvalgt), er det viktig at den tillitsvalgte registreres riktig i vårt medlemsregister.

Les mer på udf.no/oslo

Kurs.jpg

Velkommen til halvdagskurs om hovedtariffoppgjøret. Viktig: Kurset arrangeres bare hvis det blir enighet i mekling og er kun for arbeidsplasstillitsvalgte i tariffområdet Oslo kommune.

Kurset er torsdag 30. mai kl. 12:00-15:00 eller fredag 31.mai fra kl. 09:00-12:00 i Lærernes hus, Osterhausgate 4a. Påmeldingsfrist er 24. mai.

Du velger selv hvilket av kursene du melder deg på, og det er førstemann til mølla. Meld deg på ett av kursene. Det er begrenset med plasser. Derfor er det kun plass til én tillitsvalgt fra hver arbeidsplass.

Hvis du blir forhindret fra å delta, ber vi om at du melder deg av ved å sende e-post til [email protected] så vi kan gi plassen din til en annen. Vel møtt!

Frokosten arrangeres i Utdanningsforbundets konferansesenter Lærernes Hus.

Det blir enkel og hyggelig servering av brødmat og varm og kald drikke. Det blir også noe godt til kaffen. Det blir quiz og ikke minst gode muligheter til å treffe nye og gamle bekjentskap og ha det moro sammen.

Ta med deg kjæresten, ungene eller en venn og bli med!

Meld deg på ved å sende en e-post til [email protected] senest torsdag 20.juni.

Påmeldingen må inneholde: Fullt navn, hvilken fagforening du tilhører, om du eventuelt har med deg andre gjester (oppgi antall og om de er voksne eller barn), og om det er spesielle mathensyn eller annet vi må vite om.

Påmeldingen er gyldig først når du har fått en e-post med bekreftelse.

Dersom du er påmeldt, men ikke har anledning til å komme likevel, ber vi deg gi beskjed så fort som mulig slik at vi eventuelt kan gi plassen din til noen andre.

Hvor: Lærernes Hus, Osterhaus’ gate 4A, 0183 Oslo
Når: Lørdag 29. juni klokka 10
Hvem: Medlemmer i Unio-forbund med familie og venner
Påmeldingsfrist: 20. juni

Vi håper du blir med på frokost og parade!

I år vil Pridepark være i Sofienbergparken. Det vil alltid være en ansvarlig fra fylkesstyret i Utdanningsforbundet Oslo sammen med deg på stand.

Vi kommer til å ha et oppstartsmøte på Kulturhuset i forkant og gi en innføring i de forskjellige aktivitetene som vil være på standen, samt hva du kan forvente og hvordan ting er lagt opp. For de som ikke kan delta på dette møtet vil vi også sende informasjon på e-post.

Alle som står på stand vil få utdelt t-skjorter med «Stolt lærer».

Ønsker du å stå med oss? Skriv deg opp på dette skjemaet og du vil bli kontaktet nærmere når vaktlisten er klar.

Om det er noen spørsmål kan du sende e-post til [email protected].

Du kan få tildelt opp til 5000 kr i stipend fra Utdanningsforbundet Oslo. Søknadsfristen er 1. juni.

Følgende retningslinjer for tildeling av medlemsstipend fra Utdanningsforbundet Oslo er gjeldende for 2024:

• Fylkesstyret setter av kr. 40.000 pr. år til stipendmidler som medlemmer av Utdanningsforbundet Oslo kan søke.
  • Midlene er tenkt brukt til arbeid innen faglig-pedagogiske, internasjonale og organisasjonspolitiske områder som kan sies å fremme opplæring, pedagogisk utvikling og fagforeningsvirksomhet i tråd med Utdanningsforbundets politikk.
  • Det kan søkes stipend til dekning av reise- og oppholdsutgifter ved kurs/ konferanser/studiereiser og prosjekter. Stipend gis normalt ikke til videreutdanning som er kompetansegivende (gir studiepoeng), til fellesseminar for en hel arbeidsplass i regi av arbeidsgiver eller til kurs og prosjekter som det er åpenbart at arbeidsgiver bør dekke.
  • Det kan søkes om stipend som stønad til kurs/konferanse/studiereise/prosjekt som blir gjennomført i inneværende skole-/barnehageår.  Dokumentasjon over utgifter (kopi av regninger og fakturaer), må foreligge før utbetaling.
  • Stipendmidlene utdeles en gang i året. Stipendet er på maksimum kr. 5.000 pr. søknad (pr. år)
  • Skriftlig søknad sendes fylkeskontoret, og tildelingen avgjøres av fylkesstyret etter innstilling fra arbeidsutvalget (AU).
  • Medlemmer som ikke har fått stipend de siste 3 årene, vil bli prioritert.
  • Søknaden må inneholde opplysninger om kursets/reisens/prosjektets innhold, omfang og kostnader.