Stolte lærere i en stolt organisasjon! I mitt klasserom er det plass til alle!

Utdanningsforbundet Oslo har gjennom flere år deltatt i Pride-paraden og ropt høyt at i våre klasserom og i våre barnehager er det plass til alle. Kjære foreldre, lærere, ledere og andre: Dette er hvorfor Pride har lærernes støtte!

Utdanningsforbundet Oslo har gjennom flere år deltatt i Pride-paraden og ropt høyt at i våre klasserom og i våre barnehager er det plass til alle. Vi er stolte lærere! Og vi har hørt utallige sterke historier om hvordan nettopp læreren har vært viktig for at alle skal få være den de er. Gjennom Opplæringsloven og Barnehageloven, forplikter vi oss som lærere til å jobbe for mangfold og mot diskriminering. Våre barnehager og skoler skal romme alle, uavhengig av hvem de er og hvem de elsker.

Kjære foreldre, lærere, ledere og andre: Dette er hvorfor Pride har lærernes støtte:

Lærerprofesjonens etiske plattform sier følgende: «Vårt samfunnsmandat er å fremme barnehagebarn og elevers læring, utvikling og danning. Våre verdier, holdninger og handlinger påvirker dem vi arbeider for og med». Vi skal bidra til at våre barn og elever skal bli dannede samfunnsborgere, som lever i og bidrar til, et mangfoldig samfunn der alle stemmer skal bli hørt og akseptert.

Pride er en feiring av mangfold og en påminnelse om viktigheten av å inkludere alle, uansett seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk. Gjennom å markere Pride viser vi tydelig at våre skoler og barnehager er arenaer der alle er velkomne, og der mangfold blir feiret som en styrke.

Arbeidet mot mobbing og diskriminering er en lovpålagt del av skolens og barnehagens oppgave. Ved å markere Pride sender vi et klart budskap om at diskriminering ikke aksepteres, og vi gir alle elever og barn et signal om at de har rett til å være den de er uten frykt for trakassering.

Barnehagen og skolens verdigrunnlag står tydelig presisert i rammeplan for barnehage og i overordnet del av læreplanen for skolen: «(…) alle mennesker er like mye verdt, uavhengig av hva som ellers skiller oss. Når lærere viser omsorg for elevene og ser den enkelte, anerkjennes menneskeverdet som en grunnleggende verdi for skolen og samfunnet.» og videre at «Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på.».

Utdanningsforbundet Oslo ønsker å understreke at markering av Pride i skoler og barnehager er en viktig del av vårt arbeid for å fremme en inkluderende og trygg oppvekst for alle barn og unge. Vi håper på støtte fra alle ansatte og foreldre i dette viktige arbeidet, og inviterer dere til å komme innom vår stand for å se alle de flotte bidragene fra vår tegnekonkurranse fra skoler og barnehager i forkant av Oslo Pride

Følg med på Utdanningsforbundet Oslos nettside, Facebook, Instagram og Unio Pride – Unio feirer Pride!

Foto: © Utdanningsforbundet Oslo