Medlemsmøte om digitalisering: Ulike forventninger til hva digital kompetanse innebærer

Digital kompetanse og digitale hjelpemidler har blitt en del av skolehverdagen, men det er få ting som skaper så mye engasjement som digitalisering i skolen.

Dette skoleåret arrangerer Utdanningsforbundet Oslo flere medlemsmøter om digitalisering i skolen. Hovedmålet er at møtene skal være en arena for god dialog og debatt om viktige spørsmål knyttet til skole og digitalisering. Det første medlemsmøtet «Hva er digital kompetanse?» ble avholdt denne uken i Lærernes Hus.

Panelet var satt sammen av Shahzad Rana, IT- gründer, Marianne Mette Stenberg, divisjonsdirektør for kompetanseutvikling og elevrettigheter, Utdanningsetaten og Anders Kluge, forsker ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo. 

Det ble en interessant og innholdsrik samtale der det kom tydelig fram at det er ulike forventninger til hva digital kompetanse innebærer, og til elevenes digitale forståelse og kompetanse. Deltakerne på møtet deltok aktivt med gode spørsmål. Sentrale poeng som ble trukket fram i debatten var at det ligger urealistiske forventninger om at alle lærere skal inneha en grundig digital kompetanse, og at det er forskjell på digitale verktøy og digitale ferdigheter. I tillegg ble det framhevet at å bruke digitale verktøy til å lære fag, ikke er det samme som å gi elevene digital kompetanse.

Neste medlemsmøte er 28. november. Temaet er «Skjerm i barneskolen – yey or ney?» og panelet vil bestå av forfatter og debattant Maja Lunde, Byråd for utdanning Julie Remen Midtgarden og inntil to lærere. Mer informasjon kommer.

Foto: Utdanningsforbundet Oslo