En hjelp til å få orden på overtid

Det siste året har spørsmålet om overtid blitt mer aktuelt enn noen gang før ute på skolene. Reglene for hvordan overtid skal kompenseres er tydelige og klare, men i skoleverket er det dessverre svake tradisjoner for å ha orden på hva som er overtid.

Kjernen i begrepet overtid er at det er arbeid som går ut over vanlig arbeidstid, og at dette er arbeid som er avtalt med arbeidsgiver at skal utføres. På mange skoler oppstår det uklarheter både om hva som er avtalt og hva vanlig arbeidstid er.

Vi har laget noen verktøy som vi håper kan hjelpe dere med å få på plass gode rutiner for overtid på deres skole:

  • Flytskjema som viser den ideelle prosessen fra man får en ekstraoppgave til man har avtalt overtid/tid man skal få får å utføre oppgaven (vi er klar over at virkeligheten er et stykke fra dette idealet)
  • Sjekkliste som dere kan bruke på skolen for å sjekke om dere gjør oppgaver i dag som skal kompenseres med overtid.
  • Overtid i lov og avtaleverk, kort oversikt
  • Overtid i helger har litt egne regler det er greit å vite om.

HUSK!
All overtid som kommer som en følge av pandemien, skal skolen føre som koronautgifter, og dette er utgifter som skolene vil få refundert.
 

Overtid må avtales

Dersom rektor/leder gir en generell føring om oppgaver som må ivaretas uten å vise til hvor tiden skal tas fra, er det viktig å få dette klarlagt. Dersom rektor/leder ikke gir tid til oppgaven, må det klargjøres om oppgaven er pålagt eller frivillig. Er den pålagt, må det utbetales overtid. Er den frivillig, skal den ikke utføres. Arbeidsgiver kan ikke pålegge «dugnad», og vi må ikke bidra til at kolleger som ikke har tid/overskudd opplever at det er de som er «vanskelige».

Eksempler på generelle føringer kan være:

  • «Nå er det viktig at vi alle følger opp elevene enda tettere.»
  • «Det er fint om alle kan hjelpe til med å følge med på at elevene holder avstand i friminuttet.»
  • «Kan du lage en kahoot som vi kan bruke i storefri for de elevene som er hjemme?»

De samme avklaringene om tid/overtid må gjøres i de situasjonene der ledelsens valg av organiseringen fører til merarbeid. Det kan være når man underviser i to klasserom samtidig, har elever i klasserom og på nett samtidig, må ha en ekstra undervisningsøkt med elever som er hjemme eller når man trenger ekstra tid for å kunne ivareta vurderingsansvaret forsvarlig. Flere konkrete eksempler på arbeidsoppgaver som kommer i tillegg til de vi vanligvis har, finner du i sjekklista.