Læhkoeh biejjine!

I dag er det samenes nasjonaldag. Dagen markeres for 33. gang. Fylkesstyremedlem Bjørn Martinsen mener lærerprofesjonen har et spesielt stort ansvar for å markere dagen.

Lærernes rolle i fornorskningspolitikken er nøye dokumentert i Sannhets- og Forsoningskommisjonens rapport. Dagens lærere har ingen skyld i skoleverkets handlinger for 150 år siden, men Bjørn Martinsen mener lærere skal bære sin del av ansvaret og sørge for å løfte urbefolkningens status i samfunnet igjen.

- At det i det hele tatt forekommer i vår tid at samer risikerer å bli angrepet for å bære kofte «i byen» er intet annet enn skremmende. Selv om det er en liten del av majoritetsbefolkningen som utøver vold og trusler mot samer er det ikke holdninger vi kan være bekjent av. Det er derfor viktig å markere dagen i dag, sier han.

Handlingsplan mot hets og diskriminering

Regjeringen har i kjølvannet av Stortingets behandling av Sannhets- og Forsoningskommisjonens kommet med en handlingsplan mot hets og diskriminering av samer hvor det pekes på at mangel på kunnskap og kompetanse blant majoritetsbefolkningen bidrar til samehets. I handlingsplanen trekks barnehager og skoler frem som helt sentrale arenaer for å bidra til den helt nødvendige kunnskapsøkningen.

- Jeg er glad for at kompetanseheving av lærere i skole og barnehage er foreslått som et tiltak i handlingsplanen. Det er noe vi har savnet. For selv om både rammeplanen til barnehager og læreplanverket til skolen forplikter lærere til å formidle samisk kultur og perspektiver er mangelen på kunnskap også høyst tilstedeværende hos lærerprofesjonen, sier Bjørn.

Marker dagen

Bjørn mener at barnehage og skole må trekke frem samisk kultur og tradisjoner i lyset, slik at den samiske befolkningen får kjenne på stolthet over identiteten sin.

- Det kan være vanskelig å vite hva man bør eller ikke bør gjøre, men det finnes mye ressurser å hente på nett. Lag samisk mat, hør på joik og les samiske eventyr og fortellinger. Dersom det passer seg kan en også snakke med barn og elever om hva som foregikk i norske skoler gjennom fornorskningsprosessen.

Bjørn Martinsen deltar selv på et arrangement i regi av Universitetet i Innlandet denne dagen.