Tidenes første Pedagogikkfestival

Høgskolen i Innlandet arrangerte Pedagogkkfestival på Hamar teater i Hamar. Dette var tidenes første i sitt slag. Bjørn A. Martinsen mener festivalen var en suksess hvor både pedagogikk og politikk ble satt på dagsorden.

Festivalen samlet ansatte ved Høgskolen i Innlandet, studenter og andre interesserte i pedagogikkfaget til en uformell møteplass. Pedagogikk og profesjon stod i sentrum og Bjørn Martinsen, fylkesstyremedlem og barnehagelærer brukte anledningen til å løfte fram viktigheten av pedagogikkfaget i barnehage og skole.

- Jeg mener at pedagogikken altfor ofte blir offer for mangel på tid og rammer. Et av de viktigste eksemplene på dette var hvordan mangel på tid og rammebetingelser for lærere i skolen ble et hinder for at leken fikk sin rettmessige plass når 6 åringene startet i skolen. 6 års-reformen skulle forene det beste fra barnehagen med det beste fra skolen, men fasiten er at leken ble ofret for «mer læring». Det er på tide at vi tar leken tilbake i skolen, sier han.

Som barnehagelærer er han opptatt av den virkelige frie leken, hvor barn styrer sin egen lek og sin egen tid og hvor de er premissleverandører med sin egen fantasi.

Jeg ønsker å snakke høyt for, samt å være en forkjemper for barns frie lek. Vi trenger mange slike forkjempere i dagens samfunn. Jeg mener at dette er noe av det viktigste vi barnehagelærere må snakke om.Bjørn Martinsen

- Fri lek er et viktig begrep. Det er lek for lekens skyld. Lek som det ikke er satt et mål på av voksne. Lek som barna setter i gang selv, og gjør barn til barn. Den leken er også under press i barnehagen. Press som handler om «mer læring» og sikre at barna er «skolemodne». Forslag om lekbasert læring viser at vi er på virkelige ville veier. Jeg ønsker å snakke høyt for, samt å være en forkjemper for barns frie lek. Vi trenger mange slike forkjempere i dagens samfunn. Jeg mener at dette er noe av det viktigste vi barnehagelærere må snakke om, sier han.

Den frie leken er livsviktig

Pedagogikkfaget er en svært viktig del i lærerutdanningene. Bjørn tror at det er behov for flere slike festivaler hvor profesjonen får sagt noe om hvor viktig pedagogikken er på alle områder.

- Det var spennende å diskutere med ansatte ved høgskolen og med studenter som tar en profesjonsutdanning for å bli barnehagelærer eller grunnskolelærere. Jeg tror også at barnehagelærere og grunnskolelærere har stor nytte av å diskutere pedagogikk med hverandre. De bringer ulike perspektiver med seg inn i samtalene som kan bidra til utvikling og være med på å bidra til at profesjonen selv er delaktige i vurderingene om hva skole og barnehage skal være, sier han.

Bilde av flere personer som deltok på Pedagogikkfestivalen
Bjørn Martinsen (t.v) sammen med studenter og ansatte ved Høgskolen i Innlandet. FOTO: Frode Jevne

Han var positivt overrasket over hvor mange studenter som hadde tatt turen til Festiviteten i Hamar. Han håper det er et godt tegn for fremtiden.

Lek er livsviktig for barn. Fri lek er livsviktig i barnehagen. Vi må bringe mer lek – ekte lek- inn i skolen. Det har barn godt av.Bjørn Martinsen

- Det er alarmerende at mange offentlige utvalg som skal se på innhold og struktur i barnehage og skole har få eller ingen fra profesjonen med i arbeidet. Vi må derfor snakke høyt om, og argumentere faglig imot forslag som i verste fall kan ødelegge barnehagens egenart. Lek er livsviktig for barn. Fri lek er livsviktig i barnehagen. Vi må bringe mer lek – ekte lek- inn i skolen. Det har barn godt av, sier Bjørn.