- Startside
- Fylkes- og lokallag
- Innlandet
- Nyheter
- Årets viktigste leder
Årets viktigste leder
Anne Gundersen er styrer i Sand barnehage. Her leder hun 30 medarbeidere og 86 barn. – Det er veldig viktig for meg å se flokken min, se dem alle på ordentlig, sier hun. I september mottok hun prisen for årets viktigste leder, en pris hennes ansatte hadde nominert henne til.
Tekst Tone Stangnes Gjerstad
Publisert 14.10.2024
Tekst Tone Stangnes Gjerstad
Publisert 14.10.2024
Årets viktigste leder
Anne Gundersen er styrer i Sand barnehage. Her leder hun 30 medarbeidere og 86 barn. – Det er veldig viktig for meg å se flokken min, se dem alle på ordentlig, sier hun. I september mottok hun prisen for årets viktigste leder, en pris hennes ansatte hadde nominert henne til.
Sand barnehage er en 6 avdelings barnehage. Det er fire småbarns avdelinger og to avdelinger for større barn. Anne Gundersen er engasjert styrer med blikk for hver enkelt.
- Før jeg ble styrer jobbet jeg mange år som pedagogisk leder. Jeg vet hva jeg trengte i en leder og hva som trengs av en styrer i barnehagen. Det har formet min rolle som leder. Det er viktig for meg å se de jeg har rundt meg. Se innsatsen de legger ned i ting. Så fort jeg er på huset, går jeg rundt og hilser på barn og voksne. Jeg skal se dem ordentlig. Sjekke at de har det bra. Kommentere det fine de gjør på avdelingene. Det er mye en styrer skal gjøre, men å bruke av tiden min til å gi oppmerksomhet til de som er her det er viktig for meg, sier hun.
Viktig å synliggjøre ledelse i barnehagen
Å få pris som årets viktigste leder var en hyggelig overraskelse. Hun synes også det er flott at vinneren er leder for en barnehage, og viser at det er skjedd mye med barnehagene de senere årene. Hun håper flere får øynene opp for viktigheten av en styrer i hver barnehage.
Vi som jobber med barn skal bidra til å bygge selvfølelse og selvtillit og medvirke til at barn blir nysgjerrige og robuste. Vi trenger at personalet kjenner på disse følelsene selv også. Anne Gundersen
- Vi som jobber med barn skal bidra til å bygge selvfølelse og selvtillit og medvirke til at barn blir nysgjerrige og robuste. Vi trenger at personalet kjenner på disse følelsene selv også. Vi er opptatt av å løfte profesjonaliteten vår, og det synes jeg at vi gjør, med temamøter og takhøyde for å drøfte, være enig og uenig. Jeg mener det er viktig at alle barnehager har en stedlig leder som har mulighet til å se sine ansatte hver dag for å få til dette. Vi skal jobbe sammen i et fellesskap med felles mål. Vi må snakke om rammeplan og planlegge med pedagogene, og samtidig sørge for at vi får med oss assistenter og fagarbeidere. Vi skal gjøre noe sammen i team. Det krever en stor dose med tålmodighet fra alle involverte, sier hun.
Hun er klar på at det kanskje er nettopp dette som er den største utfordringen. Det er mange krav på mange områder, og de kan ikke prioritere alt hele tiden.
- Det kommer stadig nye krav, eller nye forespørsler. Jeg mener det er viktig at vi for eksempel sier til foreldre at «dette kan vi ikke få til, fordi vi hos oss prioriterer noe annet». Det er mange individuelle ønsker og behov, men vi jobber med barn i gruppe. Barn som skal finne sin rolle i gruppa, barn som skal mestre å være en i gruppa. Jeg pleier å si til foreldre «Gratulerer med barnehageplass i en barnehage hvor barnet ditt er en del av en gruppe». Det kan det være vanskelig å stå i fordi mange har individuelle ønsker for barna sine. Men en av mine oppgaver som leder er å fronte akkurat dette, sier hun.
Tønner med virus
Anne synes barnehager generelt får for mye ufortjent prat om høyt sykefravær.
Vi går i en tønne med virus. Vi får servert snørr på gullfat hver dag. Det er forventet at vi skal tåle det som andre ikke tåler. Dette provoserer meg veldig. Vi har et immunforsvar som alle andre.Anne Gundersen
- Vi går i en tønne med virus. Vi får servert snørr på gullfat hver dag. Det er forventet at vi skal tåle det som andre ikke tåler. Dette provoserer meg veldig. Vi har et immunforsvar som alle andre. Selv om vi har god hygiene, tar tran og går på tur ofte, så er det et høyt tempo hele dagen. I tillegg har vi lang åpningstid og ressursene må fordeles til hele åpningstiden. Sykefravær er helt naturlig, sier hun.
Krevende prosesser
I Nord- Odal var de tidligere bemannet over minstenormen i barnehageloven. Da pengesekken ble tommere måtte de også ned på minstenorm. Dette førte til en nedbemanningsprosess som var tøff å stå i.
- Det er vanskelig å være leder i slike situasjoner. Noen ble plassert andre steder og noen bestemte seg for å slutte. Noen ble flyttet over til andre enheter. Vi kom oss igjennom det. Etter hvert skulle også barnehagene slå seg sammen, da prognoser for barnetallet i bygda ikke er høye nok. Dette var også prosesser som var krevende, men spennende. Vi har kommet igjennom dette på en styrket måte. Jeg synes vi står med rak rygg og kan vise til en god barnehage for ungene som kommer hit, sier hun.
Hun er glad for at barnehagen nå har pedagogiske ledere på alle avdelinger og at de har mange medarbeidere med fagbrev.
- Barnehage har hatt en rivende utvikling. Vi er på vår tredje rammeplan, og det har kommet større krav til virksomheten. Barnehagen er en del av barns utdanningsløp. Plass i barnehage er en rettighet barn har, men jeg mener vi er på vei til at det blir en plikt. Det er kjempeviktig at barn er i barnehagen. Alle har behov for dette, sier hun.
Prisen for årets viktigste leder fikk hun i konkurranse med rektor og SFO leder. Anne er veldig glad for at det nettopp var styrerrollen som trakk det lengste strået.
Vi leder en kompleks virksomhet med mange ulike behov, oppgaver og målsettinger. Barnehagelærere roper ikke så høyt. Vi går litt stille i dørene og dermed er det kanskje litt vanskelig å løfte barnehagens ledelse.Anne Gundersen
- Styrerjobben har endret seg voldsomt de senere årene. Vi leder en kompleks virksomhet med mange ulike behov, oppgaver og målsettinger. Barnehagelærere roper ikke så høyt. Vi går litt stille i dørene og dermed er det kanskje litt vanskelig å løfte barnehagens ledelse. Men vi står i akkurat de samme utfordringene som rektorer i skoleverket. I tillegg er vi gjerne mye nærmere foreldre og foresatte, sier hun.
Mer tilpassede rammer
Hvis hun kunne velge hva hun ville for barnehagen sin, svarer Anne at hun gjerne skulle hatt et bygg som var bygget til formålet.
- Vi holder til i et ombygget sykehjem over to etasjer. Jeg ønsker meg et stort fellesrom, og et felles rom hvor ansatte kan samles. Vi gjør det beste med de ressursene vi har. Det er klart at en også alltid ønsker seg større rammer, slik at en kunne hatt flere ansatte gjennom hele dagen. I tillegg ønsker jeg meg en assisterende styrer. Det hadde jeg tidligere, men den står vakant. Hadde jeg hatt det kunne jeg jobbet enda mer med det pedagogiske og hatt bedre tid til å veilede personalet mitt, sier hun.
Selv om det har blitt stadig strammere rammer og flere krav, har Anne tro på at barnehagens betydning vil styrkes.
- Jeg har troa på at vi vil få flere pedagoger og flere folk. Tenk på all den utviklingen som skjer og alt vi bidrar med i barns 1000 første levedager. Vi ser utfordringene tidlig, vi kunne gjort enda mer om vi hadde flere ansatte. Jeg ønsker meg veldig helsestasjonen inn i barnehagen. Laget rundt barna starter mens barna er små. Vi har fremtiden i våre hender, bokstavelig talt, og da må vi satses på. Vi er en pedagogisk virksomhet og vi leker og tuller og tøyser. Men det er ikke tøys det vi driver med, det er blodig alvor, sier hun.
Selv om hun stortrives som styrer og ikke kunne tenke seg en annen oppgave, er fortsatt avdelingen til ungene den beste plassen å være.
Jeg er så stolt av alt vi får til hver eneste dag. Mine ansatte, og ansatte i barnehagene, er superhelter hele dagen. Det er ikke så rart at de blir slitne. Men for en viktig jobb, og tenk at jeg får lede noe slikt.Anne Gundersen
- Jeg får ikke gjort så mange av mine oppgaver inne på avdelingen, men det er der kreativiteten blomstrer og det tar jeg av meg hatten for. Jeg er så stolt av alt vi får til hver eneste dag. Mine ansatte, og ansatte i barnehagene, er superhelter hele dagen. Det er ikke så rart at de blir slitne. Men for en viktig jobb, og tenk at jeg får lede noe slikt, sier hun,
Stolt medlem av Utdanningsforbundet
Prisen fikk hun utdelt av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, og det var Skolelederforbundet som står bak prisen. Selv er hun et stolt medlem av Utdanningsforbundet.
- Jeg har et lokallag som jeg synes tar veldig godt vare på lederne sine. Jeg har jobbet som pedagogisk leder i mange år, og det var helt naturlig for meg å fortsette å være medlem av Utdanningsforbundet da jeg ble leder, sier hun.